Sycowskie Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Po co nam taki punkt w urzędzie gminy?

Beata Hadas-Haustein
Beata Hadas-Haustein
Podczas rozmowy 4 kwietnia 2019 r. burmistrza Dariusza Maniaka z przedstawicielami DAWG
Podczas rozmowy 4 kwietnia 2019 r. burmistrza Dariusza Maniaka z przedstawicielami DAWG Fot. Archiwum UMiG w Sycowie
Burmistrza Sycowa Dariusza Maniaka zapytaliśmy, czy nadal działa w urzędzie punkt Gminnego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Pytaliśmy m.in., jaki zakres prac jest w nim prowadzony, ile podmiotów z tego punktu skorzystało od początku jego powstania, jaki jest to koszt miesięczny dla gminy?

Zapytaliśmy też, czy działalność punktu została zawieszona od początku epidemii? Jeśli nie, to ile osób i w jaki sposób z niego skorzystało?

12 maja otrzymaliśmy odpowiedź: – W Urzędzie Miasta i Gminy w Sycowie od jakiegoś czasu działa Gminne Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Swoją siedzibę ma w pokoju 52 na III piętrze. Prowadzone jest przez pracownika Urzędu we wtorki od godziny 8.30 do 13.30 i w środy od godziny 10.00 do 15.00. Miesięczny koszt prowadzenia Biura wynosi 567,00 zł. Do głównych zadań uruchomionego Centrum należy: prowadzenie negocjacji w zakresie pozyskiwania inwestorów, przygotowanie i prezentowanie ofert inwestycyjnych, opieka po zakończeniu inwestycji, obsługa lokalnych przedsiębiorców w zakresie międzynarodowej współpracy handlowej, tworzenie i aktualizacja bazy przedsiębiorców według sektorów gospodarczych oraz bazy danych przedsiębiorstw – eksporterów w gminie Syców. Do dnia dzisiejszego z usług GCOIiE skorzystało kilkanaście osób, nie wliczając zapytań i porad inwestorskich. W związku z sytuacją epidemiczną z dniem 17 marca br. Gminne Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera uruchomione zostało w trybie pracy zdalnej. W tym okresie nie złożono żadnych ofert – dowiadujemy się.

W 2019 roku informowaliśmy, że Gmina Syców 10 czerwca 2019 roku zawarła umowę na wspieranie przedsiębiorców i promocję gminy kosztującą nas 14 900 zł netto za rok. Umowę podpisano z Dolnośląską Agencją Współpracy Godspodarczej, będącą certyfikowanym regionalnym partnerem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH). Jest to spółka samorządowa utworzona przez Województwo Dolnośląskie w celu wspierania przedsiębiorczości, pobudzania innowacyjności regionu, poprawy konkurencyjności i rozwoju Dolnego Śląska – poinformował nas wtedy Urząd Gminy w Sycowie.

To na podstawie tej umowy w gminie Syców utworzono Gminne Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Bardzo bogata i długa jest lista zadań, jakie Centrum ma realizować w naszej gminie, jednak mieszkańcy zwracają uwagę na to, że nie widać namacalnych efektów tej działalności.

Warto dodać, że Punkt Gminnego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera we wrześniu 2019 roku, zgodnie z informacja Urzędu Gminy, był jeszcze w trakcie organizacji i przygotowania pomieszczenia w Urzędzie.

Należy też dodać, że osoba, która prowadzi ten Punkt, zajmuje się również promocją gminy i na jej zlecenie sporządziła za 7380 zł „Strategię promocji Miasta i Gminy Syców”. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku firma prowadzącego Punkt otrzymywała za promocję 3690 zł miesięcznie. Aktualnie ta kwota, wypłacana co miesiąc tej osobie do marca br., opiewa na 3204 zł.

Pozostaje pytanie, czy są naszej gminie takiego typu wydatki potrzebne?

Handlowcy w galeriach rezygnują z pozwu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie