Przegląd Piosenki Aktorskiej: wielka siła piosenki

Małgorzata Matuszewska
Przegląd Piosenki Aktorskiej zaprosił na panel i koncert
Przegląd Piosenki Aktorskiej zaprosił na panel i koncert Przegląd Piosenki Aktorskiej
Udostępnij:
Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu nie stroni od eksperymentów. Po raz pierwszy w swojej 38-letniej historii sięgnął po formę panelu dyskusyjnego – koncertu. W niedzielę (27 marca) w Teatrze Muzycznym Capitol było gorąco.

Przegląd Piosenki Aktorskiej niewątpliwie udowodnił niewiarygodną wręcz moc piosenki. W dodatku zrobił to w najlepszy z możliwych sposobów: naukowo (właśnie tak!), artystycznie i w eleganckim stylu. Gwiazdą wieczoru był człowiek, który nie jest wokalistą. Prof. Mirosław Kocur, antropolog teatru i reżyser, osobowość teatralnego Wrocławia, zaprezentował swoją niezwykłą wiedzę i czarującą osobowość. Wszystko zaczęło się poważnym występem Chóru Akademii Muzycznej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, śpiewającego „Bogurodzicę”. Prof. Kocur opowiadał o początkach piosenki, greckich chórach, teatrze nō ze średniowiecznej Japonii, piosence miażdżącej zwykłe międzyludzkie relacje (na przykładzie masakr w Rwandzie i Kabulu), o sile wywodzącego się od rapsodów greckich rapu i o piosence miłosnej. Opowiadał ze swadą, z której słynie, budząc ogromny podziw. Konia z rzędem temu, kto stanąłby do egzaminu z prezentowanej wiedzy, dlatego mam nadzieję, że całość została zarejestrowana i będzie dostępna.

Przegląd Piosenki Aktorskiej: o przekonaniach

O sile piosenki rozmawiali: Katarzyna Janowska, moderatorka całości, Maria Peszek, Zbigniew Hołdys, Tomek Lipiński, Konrad Imiela, Agnieszka Glińska, Bisz. Śpiewali: Maria Peszek, Tomek Lipiński (zakończył „Jeszcze będzie przepięknie”), Cezi Studniak w duecie z Justyną Antoniak i Formacja Chłopięca Legitymacje. - Ateizm jest filarem tego, kim jestem, jako człowiek, a piosenka pozwala mi wyrazić człowieka – mówiła Maria Peszek, opowiadając o reakcjach na jej „Jezus Maria Peszek”. Z kolei Zbigniew Hołdys przypomniał, że każdy artysta ma prawo śpiewać, co chce. - A cenzura powinna zostać rozstrzelana – dodał.

Przegląd Piosenki Aktorskiej: o bardach

Paneliści wspomnieli też o dawnych bardach i sile piosenki kształtującej pokolenia. - „Mówię ci, że” powstała w 1985 roku, nie wiedziałem, jakie będzie miała życie – mówił Tomek Lipiński o swojej piosence. Trafiłem na czas Boba Dylana – dodał i nieoczekiwanie stwierdził: - Dawno temu mówiło się „przeżyliśmy potop szwedzki, przeżyjemy i radziecki”. Przeżyjemy PiS, damy radę. Zbigniew Hołdys dodał, że ludzie potrzebują pieśni, a dziś młode pokolenie nie nagrywa pieśni – protestów. Reprezentujący młode pokolenie raperów Bisz stwierdził, że siłą piosenki jest nazwanie niewyrażalnego. O tym, że „jeszcze będzie przepięknie”, zapewnił Tomek Lipiński. To był jeden z najbardziej twórczych i pobudzających wieczorów PPA w całej historii Przeglądu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Trwa XIV Międzynarodowy Festiwal Filmowy NNW w Gdyni

Materiał oryginalny: Przegląd Piosenki Aktorskiej: wielka siła piosenki - Dolnośląskie Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie