Numer PESEL jest teraz identyfikatorem podatkowym na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych. Trzeba go będzie podawać na żądanie organów administracji rządowej i samorządowej, organów kontroli skarbowej, przedstawicieli NIK oraz banków, a także płatników i inkasentów.
Zniesienie NIP nie dotyczy pracodawców. Osobom, które zamierzają na przykład zatrudnić na umowę zlecenia nianię, pomoc domową czy ogrodnika, nadal będzie nadawany NIP. Jeśli chodzi o przedsiębiorców już zarejestrowanych, to NIP nadany im na podstawie dotychczasowych przepisów nadal obowiązuje.
Z początkiem stycznia weszły też w życie zmiany dotyczące aktualizacji danych. Osoby fizyczne nie będą już musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym informacji, które zawiera rejestr PESEL. Naczelnik urzędu zaktualizuje te dane automatycznie po ich otrzymaniu z rejestru. Osoby fizyczne nadal jednak będą musiały dokonywać aktualizacji w związku ze zmianą adresu zamieszkania.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?