Pijany kierowca z Wałbrzycha znów na ekranach telewizorów. Impreza w domu. Kilkoro nastolatków bawi się przednio, alkohol leje się strumieniami. Dwie podchmielone osoby wyjątkowo przypadły sobie do gustu i po zabawie para postanawia wracać razem autem. Tyle, że za kierownica siada pijany chłopak. Auto się rozbija, dziewczyna ginie na miejscu.
Tak w skrócie wygląda najnowszy spot, promujący trzeźwą jazdę w ogólnopolskich telewizjach. Akcją jak najbardziej pożyteczna, ale znalazł się w niej wątek wałbrzyski. Auto ma rejestrację DB.
Organizator kampanii „Piłeś? Nie jedz!” przekonuje, że wybór numerów na tablicy rejestracyjnej był zupełnie przypadkowy. Podobnie jak marka auta, bo i o to były pretensje do autorów spotu.
– To nie rejestracja jest ważna w tym spocie, lecz przesłanie. Jeżeli dzięki tablicom więcej osób zwróci na niego uwagę i nie wsiądzie po pijaku za kierownicę, to możemy się tylko cieszyć – mówi Magdalena Perz ze Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, który jest odpowiedzialny za kampanię.
Wyboru nie potwierdzają żadne statystyki. Wałbrzych nie wybija się w żaden sposób pod względem największej liczby pijanych kierowców.
Ale Wałbrzych nie po raz pierwszy przedstawiany jest w niezbyt korzystnym świetle.
W wydanym w 2007 roku albumie pt. „Śląsk. Polska niezwykła”, zachętą do odwiedzenia Wałbrzycha były... biedaszyby.
W kategorii zamki i niezwykłe podziemia opisano nielegalne wyrobiska górnicze jako „gratkę nie lada dla miłośników geoturystyki”. Stereotyp ponurego i pełnego patologii miasta pogłębiły filmy „Komornik” i „Sztuczki”. Jeszcze dalej posunęli się twórcy serialu „Kryminalni”. Jeden z bohaterów twierdził, że mordował, bo jest z... Wałbrzycha.
– Nie ma takiej sytuacji wizerunkowej, z której nie byłoby wyjścia. Ale podstawą musi być strategiczny plan. Promocyjne „łatanie dziur” nie tylko nie poprawi sytuacji w dłuższej perspektywie, ale może ją wręcz zaognić – mówi Marcin Gajownik z Agencji Promocji Miast i Regionów.
Dodaje, że ważne jest to, aby strategia promocji zawierała świeży pomysł na Wałbrzych i niestandardowe propozycje działań. – Kolejny atrybut to istnienie rzeczywistej woli wdrażania strategii.
Tekst ukazał się w Panoramie Wałbrzyskiej z 11 września 2012.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?