Jak funkcjonuje sycowska Przychodnia w czasie pandemii? W jaki nowy sprzęt jest wyposażona?

Beata Hadas
Beata Hadas
Screenshot z fp Syców Oficjalny Profil na FB
Od dwóch tygodni w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Przychodnia w Sycowie działa zaawansowany monitoring oparty na technologiach termowizji oraz detekcji twarzy - poinformował dyrektor placówki Piotr Nogala. Sprawdź, jak Przychodnia funkcjonowała od marca.

Zaawansowane algorytmy AI monitorują twarze osób wchodzących do przychodni i w czasie rzeczywistym monitują o braku maseczki na twarzy – poinformował sycowski magistrat. – System wychwytuje nawet osoby mające niezakryty nos. Druga kamera termowizyjna mierzy temperaturę i alarmuje, kiedy jej wysokość jest przekroczona powyżej ustalonego limitu. System może jednocześnie monitorować nawet do 20 osób, a droga pacjenta w przychodni zawsze kieruje go w pierwszej kolejności do automatycznego badania.

– Ten sprzęt ułatwia nam diagnozowanie pacjentów – wyjaśnił Piotr Nogala. – Kupiliśmy kamerę po to, by wyręczyć pracownika, który do końca czerwca stał w miejscu przyjmowania pacjentów. Nie stac nas na to, by pracownik zajmował się tylko mierzeniem temperatury pacjentom i sprawdzaniem, czy posiada obowiązkową maseczkę. Aktualnie pacjent może wejść do Przychodni tylko przez główne wejście od ulicy Wrocławskiej. Potem udaje się do rejestracji, a tam musi wypełnić ankietę, z którą udaje się do lekarza. Zakup tego sprzętu wiąże się też z naszymi przygotowaniami do okresu jesienno-zimowego, o którym szeroko się teraz mówi - iż czeka nas wzrost zachorowań na covid. Przygotowujemy gabinet lekarski dla pacjentów z podejrzeniem zarażenia koronawirusem - znajduje się on w dawnej wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego z wejściem od strony parkingu i ulicy Daszyńskiego. Tam kierowani będą w pierwszej kolejności pacjenci, u których wychwycona zostanie podwyższona temperatura. Takim gabinetem był dotąd dawny gabinet dermatologiczny, z osobnym wejściem. Tam trafiały osoby z podejrzeniem covid-19. Dermatologia też musi pracować, dlatego podjęliśmy decyzję o remoncie nowego pomieszczenia przeznaczonego na ten cel - izolowania pacjentów podejrzanych o covid.

Dyrektor zaapelował do osób, które mają podwyższona temperaturę, duszności, kaszel, by nie przychodziły do Przychodni i nie narażały innych na ewentualne zarażenie, tylko telefonicznie zgłaszały się do lekarza. Każdy pacjent musi wypełnić ankietę, musi przyjść w masce. Osoby chore lub z kontaktu z osobami w kwarantannie nie mogą przychodzić do Przychodni, nie mogą poruszać się po mieście. Osoby nieprzestrzegające tego mogą narażać Przychodnię na zamknięcie, a tego nikt by nie chciał.

Wielka pomoc mieszkańców

Dyrektor Piotr Nogala podsumował sytuację w Przychodni w pierwszych miesiącach pandemii: – SPZOZ Przychodnia w Sycowie od rozpoczęcia epidemii pracował bez przerwy w godzinach, które wcześniej obowiązywały. Zgodnie z zaleceniami uruchomiono teleporady, rozpoczęto sprawdzanie pacjentów przy wejściu do przychodni mierząc temperaturę oraz wypełniając ankiety.

W celu zminimalizowania zagrożenia dla funkcjonowania przychodni w poradni dermatologicznej zrobiono poradnię infekcyjną, gdzie byli i są jeszcze kierowani pacjenci z gorączką, kaszlem - pacjenci infekcyjni. Uruchomienie tej poradni w tym miejscu było podyktowane tym, aby odizolować potencjalnie chorych od całej przychodni, z uwagi na oddzielne wejście do poradni.

Przygotowanie takiego miejsca było trafną decyzją, gdyż w podejrzanych przypadkach, a takie były, była zamykana tylko ta poradnia na czas dezynfekcji. Lekarz pracujący w tej poradni był i jest w odpowiedni sposób przygotowany na takie sytuacje.

Przychodnia zakupiła: dodatkowe telefony na teleporady, dozowniki na płyny dezynfekcyjne , środki ochrony indywidualnej dla personelu, termometry, ozonator oraz zamontowała osłony w rejestracjach.

Przychodnia w pozostałej części przychodni działała normalnie - część lekarzy udziela teleporad a część przyjmuje pacjentów tradycyjnie.

Pacjenci którzy potrzebowali lub potrzebują leki, a nie muszą przyjść do lekarza, mogą składać wnioski o recepty elektronicznie , papierowo przy wejściu do przychodni do zmontowanej skrzynki.
E-recepta umożliwiła nam przekazywanie recept-kodów do recept telefonicznie, co ograniczyło i ogranicza przychodzenie pacjentów do przychodni – wylicza dyrektor.

– Przychodnia, tak jak wcześniej wspomniałem, działała i działa normalnie, z takimi ograniczeniami, jak: zmniejszono ilość dni pracy laboratorium, pracowni RTG, nie działały - stomatologia, ortodoncja, psychiatria, dermatologia oraz neurologia, ale od maja, oprócz stomatologii, poradnie zaczęły pracować – informuje Piotr Nogala.

– Należy w tym miejscu powiedzieć, że przychodnia mogła normalnie działać w tym trudnym czasie dzięki ludziom dobrej woli - osobom fizycznym i właścicielom firm, gdyż wspomogli nas w środki ochrony indywidualnej: maseczki, rękawiczki, fartuchy, przyłbice, kombinezony, w środki dezynfekcyjne czy poprzez wypożyczenie ozonatora – wymienia dyrektor. – Oprócz tych osób w pomoc dla funkcjonowania przychodni włączyły się władze miasta, które również przekazywały takie środki oraz środki finansowe na ich zakup jak i na zakup urządzenia do oczyszczania powietrza w poradni infekcyjnej.

– W tym miejscu należy gorąco podziękować tym osobom za bezinteresowną ofiarność i pomoc, która pozwoliła znacznie ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa, pracować przychodni w miarę bezpiecznych warunkach, a taka Państwa postawa utwierdziła nas w przekonaniu, że w trudnych chwilach zagrożenia bezpieczeństwa można zawsze liczyć na solidarną i bezinteresowną pomoc innych osób i instytucji – wyraził wdzięczność dyrektor.

OTO DARCZYŃCY:

  • P.H.P. Agro-Efekt Sp. z o.o - S. Ścieszka
  • Pro AscoBlock Sp. z o.o. - K.Jasik
  • ZPH Dariusz Klimza
  • Prometal K. Kuczyński
  • Puszman Meble
  • Beata Niwa Pphu-Betina
  • PPUH Ekoplast Paweł Biernacki
  • Kar Fab
  • Iwona Pierzchała Usługi Krawieckie
  • Myjnia - Mariusz Kłosek
  • WERSAL Jankowy
  • Grupa Chronię Medyka Moto Wolontariusze
  • Polskie Krawcowe w Akcji
  • Rycerze w Akcji
  • Arkos Trębaczów
  • Przedszkole nr 1 im.Koszałka Opałka w Sycowie
  • TerMedis
  • AG-Bud Krystian Korus
  • Dorota Relska, Marta Kania, Iwona Lamek, Agnieszka Cichalewska, Jacek Rumniak, Dominik Łukaszczyk, Anna Jabłońska, Alfred Laskowski, Lidia Karwacka, Anna Michalska

Dużo mniej porad w początkowej fazie pandemii. Nieprzyjemne sytuacje

– W okresie pandemii - od marca do maja przychodnia przyjęła w poradni dziecięcej o połowę mniej pacjentów w stosunku do ubiegłego roku a w poradni dla osób dorosłych porad udzielono o 7 procent mniej, w tym odnotowano tylko 20 procent wizyt osobistych. W ostatnim okresie te proporcje się zmieniają – informuje dyrektor. – Do poradni w mniejszy stopniu przychodzą osoby starsze, gdyż korzystają one z teleporad i z recept zdalnych. Współpraca z pacjentami w większości była i jest bardzo dobra, pacjenci rozumieją sytuację i stosują się do wymogów. Oczywiście były sytuacje nieprzyjemne dla przychodni, np. zarzucano nam, że jesteśmy zbyt otwarci a w okolicznych przychodniach jest wszystko zamknięte. Kolejna trudna rzecz to zatajanie prawdy w ankietach, co mogło spowodować zamknięcie przychodni w momencie stwierdzenia koronawirusa. Pracownicy przychodni zawsze będą zdania, że przychodnia musi pracować, gdyż w momencie pojawienia się koronawirusa nie zniknęły inne choroby i należy wszystkich pacjentów w miarę możliwości przyjmować.

– Za ten miniony okres chciałbym bardzo podziękować wszystkim pracownikom za ciężką pracę i zaangażowanie, chociaż również, tak jak wszyscy, mieli obawy i lęki. Tylko dzięki nim przeszliśmy ten okres bez większych problemów – zaznacza Piotr Nogala. – W tym miejscu muszę również podziękować oleśnickiemu sanepidowi z dobrą współpracę.

Bądź z nami na bieżąco. Informacje z Sycowa i regionu na FB:

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3