Nasza Loteria

Filtr kabinowy. Skuteczny sposób na parujące szyby

Paweł Piątek
Stary, zapchany filtr kabinowy jest siedliskiem bakterii i grzybów, generuje przykry zapach (niezależnie od tego czy używa się klimatyzacji czy tylko wentylacji), a także zmniejsza wydajność dmuchawy. Efektem tych wszystkich czynników jest nie tylko pogorszenie się komfortu jazdy, ale także parowanie szyb, co sprawia, że ta jazda staje się po prostu niebezpieczna. Oczywiście, niesprawna klimatyzacja także wpływa na parowanie szyb, ale stan filtra kabinowego jest również bardzo istotny w tej kwestii.
Stary, zapchany filtr kabinowy jest siedliskiem bakterii i grzybów, generuje przykry zapach (niezależnie od tego czy używa się klimatyzacji czy tylko wentylacji), a także zmniejsza wydajność dmuchawy. Efektem tych wszystkich czynników jest nie tylko pogorszenie się komfortu jazdy, ale także parowanie szyb, co sprawia, że ta jazda staje się po prostu niebezpieczna. Oczywiście, niesprawna klimatyzacja także wpływa na parowanie szyb, ale stan filtra kabinowego jest również bardzo istotny w tej kwestii. PZL Sędziszów
Parujące szyby, przykry zapach z nawiewów oraz kiepska wydajność wentylacji to objawy, które mogą wskazywać na zużycie filtra kabinowego. Eksperci z PZL Sędziszów przypominają, że o klimatyzację należy dbać nie tylko latem.

Spis treści

Utarło się, że sezon na klimatyzacje rozpoczyna się późną wiosną, a serwisy wyspecjalizowane w tej branży największe obroty notują latem. Eksperci z PZL Sędziszów przypominają, że klimatyzacja przydaje się cały rok, a jeśli ktoś nie obsługiwał jej latem, jesienią powinien przynajmniej wymienić filtr kabinowy.

O ile można się zgodzić z tym, że sezonowa obsługa klimatyzacji obejmująca kontrolę szczelności, filtrację i uzupełnienie czynnika, odgrzybianie i wymianę filtra kabinowego jest dla wielu kierowców poważnym wydatkiem, o tyle sama wymiana filtra kabinowego jest bez porównania bardziej przystępna cenowo, zwłaszcza jeśli wykona się ją we własnym zakresie. Taki „zakres minimum” nie zastępuje oczywiście pełnej obsługi, ale jest jakimś rozwiązaniem, które poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy w okresie zimowym.

Dlaczego warto wymienić filtr?

Stary, zapchany filtr kabinowy jest siedliskiem bakterii i grzybów, generuje przykry zapach (niezależnie od tego czy używa się klimatyzacji czy tylko
Stary, zapchany filtr kabinowy jest siedliskiem bakterii i grzybów, generuje przykry zapach (niezależnie od tego czy używa się klimatyzacji czy tylko wentylacji), a także zmniejsza wydajność dmuchawy. Efektem tych wszystkich czynników jest nie tylko pogorszenie się komfortu jazdy, ale także parowanie szyb, co sprawia, że ta jazda staje się po prostu niebezpieczna. Oczywiście, niesprawna klimatyzacja także wpływa na parowanie szyb, ale stan filtra kabinowego jest również bardzo istotny w tej kwestii. PZL Sędziszów

Stary, zapchany filtr kabinowy jest siedliskiem bakterii i grzybów, generuje przykry zapach (niezależnie od tego czy używa się klimatyzacji czy tylko wentylacji), a także zmniejsza wydajność dmuchawy. Efektem tych wszystkich czynników jest nie tylko pogorszenie się komfortu jazdy, ale także parowanie szyb, co sprawia, że ta jazda staje się po prostu niebezpieczna. Oczywiście, niesprawna klimatyzacja także wpływa na parowanie szyb, ale stan filtra kabinowego jest również bardzo istotny w tej kwestii.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Najpierw trzeba go znaleźć. Typowe, popularne lokalizacje to okolice podszybia (pod maską), pod schowkiem pasażera, za schowkiem pasażera, w konsoli centralnej, w konsoli w okolicy pedału gazu. Szczegółowe wskazówki dotyczące lokalizacji filtra w konkretnym modelu samochodu bez problemu można znaleźć w internecie.

Po znalezieniu właściwej lokalizacji filtra należy otworzyć kasetę ze starym filtrem, wyjąć stary filtr i przed włożeniem nowego starannie odkurzyć wnętrze kasety. Zazwyczaj znajdziemy tam piasek i liście. Jeśli dostęp do kasety jest trudny, warto odkurzyć także stary filtr i z jego pomocą poćwiczyć wkładanie nowego filtra. Chodzi o to, aby zrobić to płynnie i nie załamać go. Czasem – jeśli jest to technicznie możliwe – warto ścisnąć nowy filtr (jak akordeon). Wówczas będzie go łatwiej włożyć. Kiedy znajdzie się już w kasecie powinien się bez problemu rozprężyć.

Po wymianie filtra nie wolno zapomnieć o zamknięciu kasety.

Wymiana filtra kabinowego jest zwykle okazją do aplikacji preparatów przeciwgrzybiczych do układu – wygodnie je zaaplikować zarówno do kratek wentylacyjnych jak też do kanałów powietrznych widocznych po demontażu starego filtra.

Jaki filtr użyć?

Najtańsze są filtry włókninowe, zwane popularnie papierowymi. Oferta środka to charakterystyczne ciemnie filtry pokryte warstwą węgla aktywnego. Na szczycie gamy znajdują się filtry Silver Nano Protect w których zastosowano dodatkową przeciwdrobnoustrojową powłokę z dwukompozytowym roztworem z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi. Takie rozwiązanie charakteryzuje się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. W połączeniu z kilkuwarstwową powierzchnią filtracyjną produktu, Silver Nano Protect stanowi jeszcze bardziej skuteczną barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem. Badania laboratoryjne wykazały, że powstrzymuje dokuczliwe grzyby, takie jak Aspergillus brasiliensis (niger) i pleśń Bacillus subtilis. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi 12 miesięcy.

Jeśli komuś zależy wyłącznie na dobrej wentylacji i minimalizowaniu zjawiska parowania szyb, może kupić najtańszy filtr włókninowy, ponieważ każdy nowy filtr będzie spełniał to podstawowe zadanie. Filtry z powłoką z węgla aktywowanego oraz powłokami nano-srebra i nano-miedzi, to rozwiązanie dla osób bardziej wymagających – wrażliwych na zapachy i alergików. Ceny filtrów zależą od budowy filtra oraz jego klasy filtrowania (zwykłe, węglowe, z jonami srebra), ale można przyjąć, że w większości przypadków nowy filtr to koszt 25-50 zł. Raczej nie powinna być to jakaś znacząca bariera finansowa dla użytkownika pojazdu. Wręcz przeciwnie – to bodziec, który zachęca do okresowej wymiany filtra kabinowego - mówi Dominik Zwierzyk - ekspert z PZL Sędziszów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Filtr kabinowy. Skuteczny sposób na parujące szyby - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto