Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wysoka cena odstrasza, ale ostrożnie z rabatami!

Alicja Charzyńska
Gdy kupujesz mieszkanie, uważaj na "rabaty"!
Gdy kupujesz mieszkanie, uważaj na "rabaty"! Shutterstock
Okazuje się, że zbyt duży rabat, oferowany przez sprzedającego budzi nieufność. Im „mniejszy” upust - tym szybsza transakcja!

Wbrew pozorom sprzedający, którzy udzielili najwyższych rabatów wcale nie sprzedali swoich nieruchomości najszybciej. W przypadku transakcji z ostatnich 12 miesięcy, w przypadku których upust wyniósł przynajmniej 10%, cały proces sprzedaży (od ogłoszenia chęci sprzedaży do podpisania ostatecznej umowy) trwał średnio niecałe 110 dni. Co może wydawać się zaskakujące - zaledwie 18 dni trwała sprzedaż, o ile cena transakcyjna była… wyższa od ofertowej o przynajmniej 5%. Przeciętnie 70 dni trwała natomiast w ostatnich 12 miesiącach sprzedaż mieszkania, jeśli cena w akcie notarialnym była wyższa o maksymalnie 5% od ceny ofertowej.

Znalezienie nabywcy na mieszkanie używane z miesiąca na miesiąc jest coraz trudniejsze. Na ten stan duży wpływ ma rosnąca konkurencja między deweloperami, którzy znacznie szybciej niż przeciętny Kowalski dostosowują się do możliwości finansowych potencjalnych nabywców poprzez obniżki cen. W związku z tym, że zgodnie z danymi Home Broker, ceny ofertowe używanych mieszkań spadają nawet dwukrotnie wolniej niż nowych, wydłuża się czas potrzebny do przeprowadzenia sprzedaży lokali na rynku wtórnym. Zgodnie z danymi Home Broker, w ostatnich 12 miesiącach ceny ofertowe na rynku pierwotnym w największych miastach Polski spadły średnio o 6%. Na rynku wtórnym obniżka była o połowę niższa, co skutkuje rosnącym zainteresowaniem kupujących nowymi mieszkaniami.

W tym samym czasie przeciętny czas sprzedaży wystawionego na rynek wtórny mieszkania wzrósł prawie dwukrotnie do 156 dni dla transakcji sfinalizowanych w lutym) oraz rośnie skala osiąganych przez kupujących rabatów w trakcie negocjacji.

Sprzedający już od kilkunastu miesięcy obserwują coraz mniejsze zainteresowanie ich ofertami. Dlatego wiadomość o tym, że kupujący chcą oglądać na własne oczy więcej mieszkan niż dotychczas - może być dla nich dodatkową szansą! Osiągnięte rezultaty wynikają bowiem również ze specyfiki działania firmy Home Brokera, która zakłada prezentację jak największej liczby mieszkań w biurze pośrednika, a wizytowanie tylko tych, które spełniają oczekiwania nabywców.

W okresie tzw. rynku kupującego szczególne znaczenie ma odpowiednie przygotowanie oferty i samego mieszkania do sprzedaży. Niektóre działania mogą bowiem zachęcić, a inne zniechęcić potencjalnych nabywców.

* Warto przyłożyć się do przygotowania oferty (dokładny opis mieszkania, powierzchni poszczególnych pomieszczeń, standardu wykończenia; dobrze wykonane zdjęcia faktycznie prezentujące istotne części mieszkania), odświeżyć i uporządkować lokal, dokonać niewielkich napraw, czy wreszcie wybrać na prezentację nieruchomości najkorzystniejszą porę dnia.

* Na tym jednak nie koniec. Nawet bowiem najlepiej przygotowane do sprzedania mieszkanie może nie znaleźć nabywcy, gdy jego cena będzie nierynkowa. Zgodnie z danymi Home Broker, gdy właściciel zaproponuje do sprzedaży mieszkanie z ceną wyższą o maksymalnie 10% od poziomu rynkowego - będzie czekał na nabywcę dwa miesiące dłużej, niż gdyby margines do negocjacji wynosił maksymalnie 5%. Gdy sprzedającemu zależy na czasie możliwe jest jeszcze jedno rozwiązanie - wystawienie nieruchomości z niską ceną ofertową. Taka oferta natychmiast przyciąga uwagę, a pomiędzy potencjalnymi nabywcami może dojść do licytacji podnoszącej cenę do poziomu rynkowego.

Taktykę tę potwierdzają dane z transakcji, które w Trójmieście przeprowadziło w ostatnich kilku miesiącach lokalny potentat rynku wtórnego, biuro nieruchomości TYSZKIEWICZ. Jedna z nieruchomości (w Gdyni Małym Kacku), wystawiona na rynek za 500 tys. zł - szybko znalazłą nabywcę, który na dodatek przebił cenę wywołwczą o aż 150 tys. zł!

Tymczasem - według analityków Home Broker - rabaty na rynku wtórnym są teraz bliskie rekordowych (cena transakcyjna różniła się w lutym br. od ofertowej średnio o 4,4%). Od stycznia 2009 roku niższe wyniki były obserwowane jedynie czterokrotnie - trzy razy w roku 2009 i raz w 2011. Możliwości negocjacji cen rosną wyraźnie od marca 2011 roku, kiedy to przeciętny upust wynosił około 3,1%.

Strategia ustalania ceny

Wystawienie mieszkania po niskiej cenie to zabieg sprzedażowy. Nie jest gwarantem sukcesu, ale przynajmniej powinien przyciągnąć kupujących, bo najgorszym doświadczeniem dla sprzedających jest brak zainteresowania ich ofertą. Jeśli zbywca nie sprzeda lokalu, przynajmniej dowie się, ile kupujący są gotowi za nieruchomość zapłacić.

Dlaczego najszybciej sprzedają się mieszkania, których cena w efekcie negocjacji rośnie? Lokal wart 300 tys. zł wystawiony na sprzedaż za 230 tysięcy w ciągu kilku dni może przyciągnąć kilkunastu nabywców, pomiędzy którymi może dojść do licytacji windującej cenę wyjściową. Jeśli kupujący będą podbijać cenę zbyt pochopnie - mogą później zrezygnować z zakupu. Sprzedający może się przed tym zabezpieczyć podpisując umowę przedwstępną i przyjmując zadatek. Jeśli natomiast uzyskane oferty od kupujących nie będą satysfakcjonujące - nie ma obowiązku sprzedania nieruchomości po nieatrakcyjnej dla siebie cenie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto