Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Torowiska idą do remontu

Jarosław Garbacz
infografika: maciej dudzik
Rozpoczynamy decydujący etap przebudowy torowisk dla Tramwaju Plus, którym pojedziemy w 2012.

Jeszcze przez tydzień wrocławianie mogą podróżować tramwajami bez konieczności spoglądania każdego dnia na zmiany w rozkładzie jazdy. Od 5 marca w mieście rozpocznie się wielka akcja przebudowy przystanków i remontów torowisk. Robotnicy wkroczą na tory aż w pięciu punktach miasta. Na ulicach Piłsudskiego, Legnickiej i na placu Jana Pawła II przygotują szyny tak, by mogły jeździć po nich nowoczesne skody. Na placu Jana Pawła II powstanie też węzeł przesiadkowy.

WROCŁAWSKI AUTOBUS - wszystko o komunikacji miejskiej we Wrocławiu

Poza tym na placu Grunwaldzkim, między rondem Reagana a mostem Grunwaldzkim, wymieniana będzie zapadnięta kostka brukowa. Ekipy torowców spotkamy też na placu Społecznym. Z kolei na pętli przy Stadionie Olimpijskim remontowane będzie przejście podziemne pod ulicą Różyckiego. Pod koniec marca z utrudnieniami musimy liczyć się w rejonie dworców PKS i PKP. Tu też ruszy budowa węzła przesiadkowego.

Mieszkańcy będą cierpieć aż do jesieni, bo wtedy zakończą się inwestycje trwające w tej chwili - budowa torowiska wzdłuż Kozanowa i w rejonie połączenia ulicy Lotniczej z Kosmonautów przy stadionie na Euro 2012.

- Korzyści są oczywiste - nowe wozy z monitoringiem, klimatyzacją, skrócenie czasu przejazdu, łatwiejszy dojazd do centrum i mniej korków. Wszystko już od nowego roku - wymienia Paulina Tyniec z urzędu miejskiego.

W pierwszy weekend marca, po pół roku od zamknięcia torowiska przy cmentarzu Grabiszyńskim, na trasy wrócą linie dojeżdżające do tamtejszej pętli. Słupy, z powodu których po wyremontowanej pętli nie mogły przejechać tramwaje, zostały już przestawione. Urzędnicy zapewniają, że wozy nie będą już zahaczały lusterkami o słupy trakcji, bo te zostały przeniesione dalej, niż wymagają tego przepisy. Za poprawki zapłaciła firma odpowiedzialna za wadliwy projekt.

Wrócą tu jednak tylko tramwaje linii 5. Wozy o numerach 20 nadal będą zawieszone, a w ich miejsce na trasy wyruszy linia zastępcza 73.

- By wykorzystać czasowe zawieszenie tramwajów, przeprowadzimy remont odcinka torów na placu Społecznym - wyjaśnia Sławomir Gonciarz, dyrektor ds. inwestycyjnych w ZDiUM-ie. Nowe szyny ułożone zostaną na odcinku od mostu Grunwaldzkiego do przejścia pod-ziemnego przy przystanku Urząd Wojewódzki.

Roboty mają też trwać na pętli przy Stadionie Olimpijskim. Tam na szczęście nie spowodują utrudnień w kursowaniu tramwajów i autobusów. Remont czeka przejście podziemne.

W pierwszy weekend marca rozpocznie się remont torowiska na ul. Piłsudskiego między pl. Legionów a ul. Świdnicką. Tędy pojedziemy linią Tramwaju Plus z Gaju na osiedle Kozanów i pod powstający na Pilczycach piłkarski stadion. To ostatnia inwestycja na odcinku do pl. Jana Pawła II. W ubiegłym roku wyremontowane zostały tory na pozostałych fragmentach ul. Piłsudskiego.

Wiosną robotnicy wkroczą jeszcze na odcinek między pl. Legionów a pl. Jana Pawła II. Tam wymienione zostaną jedynie rozjazdy. Torowisko z płyty węgierskiej ułożone na początku dekady jest w dobrym stanie i nie wymaga napraw. Takie płyty pojawią się też na remontowanym odcinku Piłsudskiego.

- Torowisko tramwajowe na wspomnianym odcinku zabudowane zostanie płytą węgierską, która wytłumi hałas i poprawi komfort życia mieszkańców. To rozwiązanie znakomicie sprawdza się na ulicach Jedności Narodowej, Świętej Jadwigi czy na placu Bema - wyjaśnia Gonciarz. Wydłużony zostanie też peron przystankowy na ul. Piłsudskiego przy hotelu Scandic. Dzięki jego rozbudowie szybko przesiądziemy się z jednego pojazdu do drugiego.

Dla pasażerów największe utrudnienia wiążą się jednak z przebudową przystanków na pl. Jana Pawła II i torowiska wzdłuż ul. Legnickiej. Modernizację przejdzie fragment między placem a skrzyżowaniem z ul. Zachodnią.

Ale na tym nie koniec inwestycji komunikacyjnych. Na ul. Kazimierza Wielkiego, Legnickiej, Lotniczej, Oławskiej, Traugutta, Piłsudskiego, Stawowej i Hubskiej tory przejdą konserwację i zostaną wyrównane. - Będziemy to robić wyłącznie w godzinach nocnych, dlatego pasażerowie w tym przypadku nie odczują żadnych uciążliwości - podkreśla dyrektor Gonciarz.

Wrocławianie sceptycznie podchodzą do modernizacji torowisk i przystanków. - Co roku jest tak samo. Pełno remontów i objazdów, a szybciej i tak tramwaj nie jeździ. Brakuje też połączeń na niektóre osiedla, jak Psie Pole - uważa mieszkaniec Zakrzowa Janusz Majewski.

Inni czekają na szybkie wozy. - Podróż będzie przyjemniejsza i, mam nadzieję, krótsza, a dojadę też na moje osiedle - cieszy się Krystyna Libicka z Kozanowa.

Na marzec zaplanowano także początek budowy południowego węzła przesiadkowego, który powstanie w rejonie zbiegu ulic Borowskiej, Ślężnej, Swobodnej i Suchej w pobliżu dworców PKS i PKP. Stanie w miejscu, w którym dziś pasażerowie wsiadają do tramwajów linii 8, 9, 15 i 22 jadących w stronę ul. Piłsudskiego.

Modernizacji doczekają się również torowiska dla tradycyjnych tramwajów. Nowe szyny i nawierzchnia zostaną ułożone na ul. Tarnogajskiej (między Klimasa a pętlą Tarnogaj), al. Armii Krajowej (od Bardzkiej do Tarnogajskiej), Jagiełły między mostem Sikorskiego a Dubois oraz na pętli Sępolno.

W trakcie remontu na Legnickiej robotnicy mają wkroczyć też na tory na ul. Śrubowej od Robotniczej do Strzegomskiej.

Z Pauliną Tyniec, kierownikiem projektu Tramwaj Plus w urzędzie miejskim, rozmawia Jarosław Garbacz

Na początku marca rusza szeroko zakrojona akcja remontów torowisk i przebudowy przystanków.
Niemal wszystkie inwestycje, które ruszają 5 marca, związane są z pierwszym etapem przygotowań do uruchomienia szybkich tramwajów. Dzięki przebudowie na ul. Piłsudskiego, Legnickiej, pl. Jana Pawła II i Podwalu torowiska będą gotowe na przyjęcie nowych wozów. Kluczowe inwestycje to budowa węzłów przesiadkowych - zachodniego przy pl. Jana Pawła II i południowego przy dworcu PKS. Budowa drugiego również rozpocznie się w marcu, ale czekamy na wyłonienie wykonawcy.

Skąd dokąd wrocławianie i turyści dojadą szybkimi wozami Skody?
Tramwaje kursować będą na dwóch trasach. Pierwszą pojedziemy z Gaju na osiedle Kozanów i dalej pod powstającą arenę piłkarską na Pilczycach. Druga zawiezie nas spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce w rejon ul. Lotniczej i Kosmonautów. Całymi trasami przejedziemy najpewniej na początku przyszłego roku. Na wiosnę 2012 roku wszystko powinno być już gotowe. Do października trwać będzie budowa infrastruktury przy stadionie. Dlatego być może na wakacje wykorzystamy nowy tabor, który sukcesywnie zjeżdża do Wrocławia i z Gaju dotrzemy do zajezdni przy ul. Kwiskiej. Rozważamy kilka tymczasowych tras.

Kolejne inwestycje dla Tramwaju Plus już po Euro?
Opracowaliśmy już plan generalny, którym chcemy się kierować przy rozbudowie torowisk. To na razie koncepcje bez określonych ram czasowych. Chcemy jednak, by w przyszłości wrocławianie docierali do najdalszych osiedli - Jagodna, Psiego Pola, Nowego Dworu. Myślimy też o przystosowaniu i przebudowie ulic Popowickiej, Starogroblowej i Długiej. JAG

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto