Wrocław ma kolejne logo na Euro 2012, dlaczego z mostem?

Aleksandra Buba
Logo Wrocławia na Euro 2012
Logo Wrocławia na Euro 2012
W środę poznaliśmy nowe logo, które będzie reprezentować Wrocław na mistrzostwach w piłce nożnej Euro 2012. Symbolem promującym nasze miasto został most Grunwaldzki. Jak Wrocław zmieniał swoje symboliczne oblicze od tradycyjnego herbu do nowoczesnego logo?

To właśnie most Grunwaldzki będzie znakiem firmowym Wrocławia na nadchodzących mistrzostwach Euro 2012. Ikona, przedstawiająca charakterystyczne filary mostu z rozciągniętym pomiędzy nimi uśmiechem, będzie reprezentować nasze miasto wśród fanów piłki nożnej z całego świata.

Każde z miast-gospodarzy miało dwie możliwości: albo zasugerować organizatorom Euro 2012 symbol i pozostawić do ich dyspozycji, albo samemu stworzyć logo. Wrocław zdecydował się na tę drugą możliwość.

- Mosty, a zwłaszcza Grunwaldzki, to bardzo charakterystyczny element architektury Wrocławia, który nie bez powodu nazywany jest Wenecją północy. Chcieliśmy pokazać coś zgodnego z charakterem miasta, a most symbolizuje spotkanie dwóch brzegów, różnych kultur, innych tradycji, skomplikowanej historii, to świetnie oddaje motto Wrocławia jako miejsca spotkań - wyjaśnia Magdalena Okulowska, kierownik zespołu promocji i PR w biurze Euro 2012. - Z kolei uśmiech rozciągnięty pomiędzy filarami mostu ma podkreślić przyjazny charakter miasta - dodaje Okulowska.

Prace nad nowym logo zaczęły się już rok temu. Wrocławskie agencje reklamowe przygotowywały swoje propozycje od listopada minionego roku. Ostatecznie wygrała propozycja autorstwa Izabeli Świerad z agencji CzART.
- Chcieliśmy przekazać pozytywne emocje i zaszczepić u turystów atmosferę naszego miasta, które jest miejscem dobrej zabawy - wyjaśnia wiceprezes agencji CzART Jakub Deryng-Dymitrowicz. - A czerwone usta wcale nie są tu przypadkowe - miały pokazać, że Wrocław jest sexy.

Z tego, ile treści można zmieścić w niewielkiej ikonie, najlepiej zdaje sobie sprawę Maciej Łagiewski, dyrektor Muzeum Miejskiego Wrocławia.
- Herb miasta jest swojego rodzaju rebusem, w którym zapisana jest jego historia - wyjaśnia. - Dlatego w 1938 r. hitlerowskie władze go zmieniły, bo było w nim zbyt wiele elementów słowiańskich - dodaje Łagiewski.

Choć droga od tradycyjnego herbu do nowoczesnego logo jest daleka, ich najważniejsza funkcja jest taka sama - każdy, kto na nie spojrzy, powinien skojarzyć miasto. Dziś zmieniły się realia i treści przekazywane przez herb straciły znaczenie na rzecz logo, które prezentuje promowane przez miasto wartości.

Wrocław zyskał swoje logo w 1996 r. i z powodzeniem używa go do dziś.
- Jest ono dynamiczne i lekkie, a tym samym dobrze reprezentuje otwartość miasta i jego radosny charakter - komentuje Paweł Romaszkan, szef biura promocji miasta.

Za bardzo trafione uważa je również Maciej Łagiewski.
- Nawiązuje ono do herbu poprzez charakterystyczną literę "W", a bardzo dobrą decyzją było wkomponowanie w literę ratusza. Trzeba pamiętać o tym, że jest to nie tylko zabytkowa budowla, ale także miejsce, w którym przez wieki rajcy decydowali o losach Wrocławia - wyjaśnia.
Czy nowe logo wzbudzi taki sam entuzjazm? Czas pokaże.

Miasto to marka

Z profesorem Michaelem Fleischerem rozmawia Aleksandra Buba

Panie profesorze, po co miastu potrzebne jest logo?

Logo potrzebne jest każdej marce, a więc i miastu, przede wszystkim po to, żeby było rozpoznawalne. Miasto organizuje różne imprezy i w Polsce, i na świecie, a logo pozwala łatwo zaadresować każdy event, który firmuje. Ponadto, jeśli jest adekwatne, może bardzo dobrze oddawać charakter danego miasta.

Jak się Panu podoba pomysł z umieszczeniem mostu Grunwaldzkiego w logo na Euro 2012?

Nie jest to najlepszy wybór, bo to logo ma być skierowane przede wszystkim do turystów, a bez znajomości historii nie powie im nic o mieście. Zresztą, jak stuletni most, zupełnie niezwiązany z piłką nożną, ma reklamować nowoczesną sportową imprezę?

Co byłoby w takim razie lepszym rozwiązaniem?

Na przykład charakterystyczna maskotka w formie graficznej połączona z logo miasta.

Jak w takim razie stworzyć dobre logo?

Trzeba by najpierw zbadać, z czym ludzie kojarzą miasto i na tej podstawie wybrać logo, a nie na odwrót.

Symbole miasta na przestrzeni wieków

Herb Wrocławia
Obowiązywał od 1530 r. do 1938 r. Ponownie wybrany na herb miasta w roku 1990. Centralnym motywem herbu jest głowa patrona miasta i wrocławskiej katedry św. Jana Chrzciciela na srebrnej misie. Na pozostałych polach tarczy znajdują się czeski lew z koroną, czarny orzeł Piastów wrocławskich, popiersie Jana Ewangelisty - patrona kaplicy ratuszowej i litera "W" - inicjał Wratislava, założyciela grodu.

Logo Wrocławia
Jego autorem jest plastyk Paweł Pawlak. Logo obowiązuje od 1996 r., kiedy zostało wyłonione w konkursie. Logo utrzymane w barwach miasta, czyli czerwonym i żółtym z dodatkiem niebieskiego, przedstawia uproszczoną literę "W" nawiązującą do nazwy miasta i inicjału Wratislava, który znajduje się w herbie. W kształt litery wpisany został schemat wschodniego szczytu elewacji ratusza.

Logo Wrocławia na Euro 2012
Autorem jest wrocławska agencja reklamowa CzART. Logo przedstawia most Grunwaldzki spięty uśmiechniętymi ustami. Most w tej kompozycji jest charakterystycznym elementem architektury Wrocławia jako miasta mostów, ale łącząc dwa brzegi, ma także symbolizować Wrocław jako miasto spotkań. Natomiast usta nawiązują do hasła "Wroclove".

SPORTOWY24.PL - rozmowa z Joanną Fiodorow

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie