Wrocław: 450 dni do Euro - z inwestycji opóźnione tylko drogi

Jarosław Grabacz
Na piłkarskim stadionie montowane są m.in. membrana, stalowa konstrukcja dachu i krzesła
Na piłkarskim stadionie montowane są m.in. membrana, stalowa konstrukcja dachu i krzesła Fot. Władysław Kluczewski
W październiku ubiegłego roku prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił dokładny harmonogram realizacji inwestycji i projektów związanych z organizacją mistrzostw Europy w piłce nożnej we Wrocławiu. Sprawdzamy, czy wszystko jest wykonywane w przewidzianych terminach.

Do ruchu, w ograniczonym zakresie, włączany jest pierwszy odcinek autostradowej obwodnicy Wrocławia: od południa do ul. Granicznej, czyli do węzła Wrocław Lotnisko. Od 30 grudnia możemy się już poruszać otwartym pierwszym fragmentem obwodnicy - z Magnic (połączenie z drogą krajową nr 8 na Kłodzko) do autostrady A4 w rejonie Nowej Wsi Wrocławskiej.

Dłużej, bo najprawdopodobniej do kwietnia, poczekamy na otwarcie odcinka od autostrady do węzła Lotnisko, przy zjeździe na ul. Graniczną. Wykonawca na zakończenie prac potrzebuje kilku tygodni. Teraz robotnicy przygotowują się do ułożenia brakującego odcinka ostatniej, tzw. ścieralnej warstwy nawierzchni jezdni.

Prowadzone są prace wykończeniowe przy zbiornikach i ogrodzeniach. Układane są kable systemu łączności autostradowej. Drogowcy montują także schody ewakuacyjne i drzwi awaryjne między ekranami akustycznymi. Prace porządkowe trwają przy mostach i wiaduktach.

Odebrane zostały pierwsze Tramwaje Plus. Dwie nowoczesne dwukierunkowe skody 19T (w ramach systemu Tramwaj Plus) są już w zajezdni przy ul. Powstańców Śląskich. Inżynierowie z Czech dostosowują je teraz do wrocławskich warunków i uzupełniają oprogramowanie. Dwa wozy służą też do szkoleń motorniczych i diagnostów z MPK.

Pojazdy są już pomalowane w barwy, w jakich wyruszą na trasy. Od wakacji 10 tramwajów będzie woziło pasażerów na tymczasowej trasie: spod Stadionu Olimpijskiego na pl. Dominikański. Wszystkie 31 pojazdów Skody (kosztowały 250 mln zł) do Wrocławia trafi do końca tego roku. Cały tabor na szyny wyruszy na wiosnę 2012 roku. Tramwajami Plus pojedziemy z Gaju na Kozanów i pod stadion na Pilczycach oraz ze Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce.

UEFA rozpoczęła sprzedaż biletów na turniej. Internetowe zapisy na wejściówki ruszyły 1 marca. Potrwają do końca miesiąca. W kwietniu odbędzie się losowanie wśród chętnych, którzy zapisali się na bilety za pośrednictwem oficjalnej strony uefa.com. Z ogólnej puli około 1,4 mln biletów bezpośrednio do kibiców trafi 41 procent (reszta dla federacji narodowych i sponsorów).

Wrocław, jako miasto gospodarz, otrzyma też 2 tys. dodatkowych biletów dla mieszkańców. By obejrzeć mecze fazy grupowej w naszym mieście, w zależności od miejsca trzeba wydać 30, 70 lub 120 euro.

Ruszyła szeroka promocja Wrocławia jako miasta gospodarza turnieju. Stolica Dolnego Śląska promowała się na Międzynarodowych Targach Turystycznych w Berlinie, które zakończyły się w niedzielę. Każde z miast gospodarzy futbolowych zawodów miało tam własne stoisko. Wrocław reprezentowała dyrektor biura ds. Euro 2012 Hanna Domagała, przedstawiając prezentację dynamicznych zmian oraz bogatą ofertę sportową i kulturalną. Przez pięć dni targi odwiedził 1 mln osób. Zainteresowani otrzymywali m.in. wydawnictwa pod hasłem "Wrocławski wachlarz możliwości", informujące o Euro w naszym mieście.

Wrocław prezentował się też na Światowych Targach Nieruchomości MIPIM w Cannes. Podczas spotkań pokazano, jak będzie wyglądał stadion na Pilczycach. Urzędnicy zachwalali też rozbudowę systemu transportowego i rozwój infrastruktury hotelowej.

Mobilne automaty do sprzedaży biletów zamontowane we wszystkich wrocławskich autobusach i tramwajach. Automaty, montowane w pojazdach MPK od października, pojawiły się już w około 650 wozach spośród 760 (360 autobusów i 200 tramwajów po dwa wagony). Są także w Tramwajach Plus, które do końca roku zjadą do miasta. Łącznie będzie ich 820. Pasażerowie mogą dzięki nim w pojeździe kupić bilet jednorazowy, czasowy lub odebrać zakodowany przez SMS bilet na karcie Urbancard.

Stadion na Pilczycach. Montowana jest konstrukcja stalowa dachu. Prace wykończeniowe prowadzone są też w pomieszczeniach wewnątrz stadionu. Na arenie pojawiła się również część elementów przeszklonych. W lutym rozpoczął się montaż membrany stadionu. To materiał z włókna węglowego pokrytego teflonem, która zamontowana zostanie na specjalnej stalowej konstrukcji wokół całego obiektu.

Na trybunach pojawiła się już próbna partia krzesełek, które przyjechały z fabryki w Niemczech. Trwa też produkcja specjalnych foteli do sektorów przeznaczonych dla VIP-ów (zamówiono je w Krakowie).

Prace budowlane na arenie zakończą się w końcu czerwca. Do października instalacje i systemy będą testowane podczas pierwszych spotkań nowego sezonu drużyny Śląska Wrocław.

Tokio Raport - rozmowa z Lucyną Kornobys

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie