Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Władze Sycowa zamierzają wpływać na emocje mieszkańców?

Beata Hadas
Mieszkaniec ma odczuwać emocjonalne korzyści z tego, gdzie mieszka, oraz spełniać te potrzeby w miarę swoich możliwości. Budowanie koncepcji strategii promocji ma wywoływać najlepsze emocje, co w konsekwencji ma przekładać się na najwyższe oceny, pozytywny wizerunek miasta oraz zmiany postaw mieszkańców - to fragmenty „Strategii promocji Miasta i Gminy Syców", którą sporządziła na zlecenie gminy firma Digital Way Kamil Zarębski za 7380 zł. Publikujemy ją w całości. Zobaczcie, jaki plan mają nasze sycowskie władze.

Umowę na wykonanie tej strategii burmistrz Sycowa Dariusz Maniak z firmą Kamila Zarębskiego podpisał w dniu 1 lutego br. Do urzędu gminy miała być dostarczona wersja drukowana i elektroniczna strategii do 15 marca br. My uzyskaliśmy jedynie dostęp do wersji drukowanej, ale dokładnie przeanalizowaliśmy ten dokument. Dlaczego elektroniczna wersja strategii nie znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej tak, by była dostępna dla wszystkich? To jest ta transparentność, o której tyle mówił burmistrz?

Sporą część tej pracy stanowią dane statystyczne dotyczące naszej gminy i opisy zawarte w działach - o demografii, gospodarce mieszkaniowej, edukacji, zabytkach, kulturze, sporcie, opiece zdrowotnej, organizacjach pozarządowych, bezpieczeństwie, współpracy partnerskiej, aspektach gospodarczych (rynku pracy, turystyce), aspektach przestrzenno-ekologicznych. Obszernie opisane są ogólne trendy w marketingu.

Jest też dział poświęcony „badaniom ankietowym” przeprowadzonym na grupie 949 osób (przypomnijmy, Syców liczy jako gmina 16 373 mieszkańców – dane z 31.12.2018 r.) w dniach 11-15 lutego br. Celem była diagnoza tożsamości marketingowej miasta. Udział w niej wzięły w ponad 37 procentach osoby w wieku ponad 65 lat oraz w ponad 29 procentach osoby w wieku 35-44 lata. Płci osób biorących udział nie poznaliśmy, gdyż w publikacji dublują się wykresy dotyczące miejsca zamieszkania osób - w ponad 70 procentach wypełnili ankietę mieszkańcy miasta. W ponad 39 procentach byli to pracownicy umysłowi, w ponad 19 - pracownicy fizyczni.

Autor publikacji subiektywnie ocenia aspekty najwyżej oceniane przez uczestników ankiety. Jak komentuje fakt, że przez ponad 59 procentach ankietowanych miasto zostało określone jako nudne? – Oznacza to, że jeśli nawet programy instytucji typu MOSiR i CK są wypełnione po brzegi, to mieszkańcy nie chcą z nich skorzystać, bądź nie odpowiadają ich potrzebom.
Jak ocenia fakt, że ponad 46 procent uznało, iż miasto jest spokojne? – Z jednej strony to cecha, która pokazuje, że to miasto jest miejscem bardzo bezpiecznym, bo nie ma tutaj kontrowersji, ani sensacji, ale z drugiej strony odnosi się również do tego, że nie spotkamy się z atrakcjami, które pozwolą być tutaj aktywnym.
Jak autor m.in. komentuje fakt, że ponad 45 procent ankietowanych oceniła, iż miasto jest otwarte? – Otwartość oznacza, że ludzie są gotowi na zmiany, które mogą zostać wprowadzone, i są pozytywnie do nich nastawieni, a wręcz jej oczekują.
W ponad 19 procentach niewielka grupa ankietowanych oceniła, iż miasto jest buntownicze. Jak sobie ten fakt komentuje autor? – Z pewnością chodzi o sprzeciw związany z tym, że dotychczas wielu z mieszkańców, którzy oczekiwali, że miasto będzie rozwijało się bardziej aktywnie nie doświadczyła tego, przez co wyrażali swój bunt wobec takiej sytuacji.
Ponad 17 procent ankietowanych uznała, że miasto jest dociekliwe. Co to oznacza zdaniem autora – pana Zarębskiego? – Mieszkańcy czują, że to, co się tutaj dzieje czasami bywa na językach innych ludzi, dlatego czasami, mniej niż co piąty badany, uważa Syców za miasto dociekliwe i szukające odpowiedzi, na różne pytania, plotki, pogłoski – tak ocenił znaczenie negatywne tej cechy miasta autor tej publikacji. Dalej komentował tak: – Z drugiej strony dociekliwość ma też znaczenie pozytywne kojarzące się z potrzebą dowiadywania się tego, co powinno się tutaj robić i w jaki sposób.

Z ankiety wynika, że rzekomo mieszkańcy naszej gminy są w większości: pesymistyczni, bierni, zdystansowani, obojętni, rozważni i naturalni.

W analizie wskazano, że Syców idealny zdaniem tej grupy ankietowanych powinien być miastem: nowoczesnym, przedsiębiorczym, atrakcyjnym i silnym.

W kolejnej ankiecie udział wzięły 553 osoby, w ponad 36 procentach osoby w wieku 25-35 i w ponad 29 procentach – osoby w wieku 35-44 lata, w ponad 64 procentach mężczyźni głównie z miasta, mieszkający w domach wielorodzinnych, w większości pracownicy umysłowi. Ta grupa ankietowanych uznała w większości, że nigdy nie korzysta z oferty MOSiR-u, a ofertę CK oceniła jako przeciętną, jednocześnie bardzo dobrze oceniając ofertę placówek oświatowych. Ci sami badani w większości wskazali, że w gminie największej poprawy wymagają drogi, czystość powietrza i oferta kulturalna. W zmianach ci sami ludzie chcieliby partycypować w większości poprzez konsultacje społeczne. Ta grupa ankietowanych w ponad 60 procentach domaga się więcej miejsc rozrywki, większej liczby miejsc pracy i dobrej oferty kulturalnej.

Kolejny dział poświęcony jest analizie SWOT, czyli określeniu mocnych i słabych strony gminy Syców oraz szans i zagrożeń, zebranych w tabelce na stronie 41 (41 zdjęcie w galerii). W kwestii kapitału społecznego autor twierdzi, że słabą stroną jest w tej mierze brak współpracy między miejscowościami, słaby system wymiany doświadczeń między szkołami, a wśród zagrożeń widzi – m.in. brak aktywnych działaczy lokalnych, małą świadomość i zaangażowanie.

W części dotyczącej gospodarki autor konstatuje, że w naszym mieście potrzebne jest centrum biznesu – centrum wspierania firm. Wśród zagrożeń pojawia się m.in. brak tworzenia klimatu przedsiębiorczego i brak biuletynu przedsiębiorczości. W kwestii ochrony środowiska wskazuje słabą stronę, jaką jest zanieczyszczenie powietrza i nierównomierny dostęp do infrastruktury kanalizacyjnej. Dalej skupia się na wskazywaniu słabych stron w kwestii jakości życia, sportu, kultury.

W słabych stronach w dziale „kultura” zdumiewa stwierdzenie, iż brak jest w Sycowie edukacji muzycznej i mała liczba imprez o wysokiej randze kulturalnej!

Jaki kierunek promocji jest rekomendowany przez autora? To skupienie wszystkich działań promocyjnych na jednej głównej idei, która będzie wdrażana przez wszystkie podległe jednostki i zakłady budżetowe, w celu budowania spójnego wizerunku oraz stworzenie bardzo mocnej marki Sycowa. Nie wiemy, co autor ma na myśli pisząc, że należy wyróżnić szczególną formę działalności biznesowej w Sycowie.
Autor na końcu podkreśla, iż ważna jest ewaluacja wyników wdrażania tej strategii oraz bieżący monitoring. Przypomnijmy, że do promocji gminy burmistrz Dariusz Maniak wybrał firmę Digital Way Kamil Zarębski, czyli tę samą, która wykonała strategię. W Strategii promocji ta sama osoba uzasadnia konieczność monitorowania i ewaluacji jej wdrażania. Czy monitoring i ewaluacja wiążą się z kosztami dla gminy? Strategia napisana przez pana Zarębskiego uzasadnia też potrzebę utworzenia centrum biznesu - czy tę rolę ma pełnić Gminne Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera - które prowadzi... pan Kamil Zarębski, oczywiście nie za darmo? Pięknie się tu wszystko zazębia, strategia rzeczywiście jest bardzo przemyślana...

W celach strategicznych zawarte jest stwierdzenie, z którego może wynikać, iż mieszkańcy Sycowa nie znają prawdziwej tożsamości swojego miasta (strona 50) i dopiero działania promocyjne pomogą to zrozumieć. Pan Zarębski zakłada, że w okresie wiosenno-letnim miasto powinno organizować cykle mini eventów, co ma wywołać zainteresowanie naszym miastem. Odkrywczo spostrzega, że takie wydarzenia mogą ściągnąć lokalne media…

W kolejnej części wskazano typy interesariuszy, archetypy Sycowa, a następnie wskazuje główną ideę promocyjną Sycowa: SYCÓW DBA O WARTOŚCI I ODKRYWA PRAGNIENIA. Co to oznacza (opis na stronie 60)? – To miasto, w którym mieszkańcy dbają o życzliwość. Dla mieszkańców liczą się dobre relacje, życzliwość, poważanie, szacunek i wzajemne zrozumienie...

Mój komentarz
W tym kontekście idei promocyjnej Sycowa warto zapytać, czy miasto rzeczywiście dba o te aspekty, biorąc pod uwagę to, co wydarzyło się na wczorajszej sesji Rady Miejskiej Sycowa – a mianowicie – kiedy radni żegnali sekretarza gminy Michała Pawlaczyka, radnej Agnieszki De Falco Kuczyńskiej nie stać było, by podejść w duchu życzliwości i szacunku do odchodzącego urzędnika i podać mu rękę, a wręcz okazała zniecierpliwienie – szurając krzesłem – gdy zabrał głos, by podziękować ludziom za współpracę. Czy przykład nie powinien iść z góry? Kolejnym przykładem na „życzliwość” reprezentantów gminy w Radzie Miejskiej jest fakt używania przez jednego z radnych pogardliwego, uwłaczającego mojej godności i szarpiącego moją wiarygodność określenia wobec mnie, dziennikarza lokalnej gazety, której celem jest patrzenie władzy na ręce i krytyka - podczas jednej z komisji Rady Miejskiej, czyli podczas oficjalnego spotkania. Czy to jest to „dbanie o wartości”? Czy „budowaniem dobrych relacji” jest antagonizowanie naszej społeczności w dziedzinie kultury, sportu i oświaty poprzez deprecjonowanie wyników ciężkiej w końcu pracy dyrektorów niektórych placówek gminnych i ich pracowników? Dlaczego gmina nie korzysta z możliwości promowania naszego miasta poprzez znane organizacje, jak np. Skra Bełchatów – burmistrz nie wziął udziału w podpisaniu porozumienia na otwarcie w SP3 akademii Skry. Dlaczego dyrektor MOSiR-u nie podjął tematu organizacji gali sportów walki, gdy z taką ofertą pojawił się pan Tomasz Gruszczyński? Przez 3 lata gala doskonale promowała Kępno – jako otwarte na tego typu eventy, przyciągające wielkich przedsiębiorców z całej Polski a nawet z zagranicy. Zdumiewające jest to, jak martwa jest ta strategia w świetle tego, co dzieje się ostatnio w naszej gminie.
Jak ma się rzeczywistość do tej bajki zaprezentowanej w strategii, na którą my, podatnicy, wydaliśmy tak dużo pieniędzy? Czy to tylko papka słowna, instrukcja oderwana od rzeczywistości? Czy nasze miasto to logotyp, strona internetowa, profile w mediach społecznościowych – czyli świat wirtualnych wyobrażeń – czy też ludzie z krwi i kości, samodzielnie myślący – których teraz za pomocą tych promocyjnych narzędzi – będzie nasza władza skłaniać tylko do pozytywnego, a nie krytycznego, myślenia o mieście? Przeanalizujcie Państwo sobie tę strategię i odpowiedzcie na pytanie – czy tego chcecie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto