Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wałbrzych: Czekamy na 200 milionów

ARS
Dariusz Gdesz
Wszystkie formalności związane z budową zachodniego odcinka obwodnicy Wałbrzycha, zostały spełnione. Jej budowę już można zaczynać. Ale nie ma na to pieniędzy

Wojewoda dolnośląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji w ciągu drogi krajowej nr 35 na terenie Wałbrzycha, która ma stanowić zachodni fragment obwodnicy miasta. Po zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz zatwierdzeniu podziału nieruchomości na terenach, gdzie będzie realizowana inwestycja, wojewoda nadał swojej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. W_teorii oznacza to, że ekipy budowlane już mogą wkraczać na teren inwestycji i rozpoczynać jej realizację. W praktyce, przeszkodą do rozpoczęcia budowy drogi, na którą wałbrzyszanie czekają z utęsknieniem od wielu lat jest brak pieniędzy.
Budowa zachodniego odcinka obwodnicy Wałbrzycha ma być finansowana z budżetu państwa. Koszt inwestycji został oszacowany na około 200 mln zł. Już wiadomo, że Wałbrzych nie ma szans, by otrzymać te pieniądze w 2012 roku. Przedstawiciele Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie wykluczają jednak przydzielenia Wałbrzychowi tych pieniędzy już w 2013 roku.

– Budowa obwodnicy Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 została ujęta w załączniku nr 1a, czyli na liście zadań priorytetowych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. – W pierwszej kolejności realizowane są zadania znajdujące się na liście podstawowej. W szczególności: autostrady, zadania współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz inwestycje wynikające z zawartych zobowiązań.
W resorcie transportu deklarują podjęcie starań, by jak najszybciej zapewnić środki finansowe dla wszystkich inwestycji, które zostały ujęte w programie na lata 2011-2015. W_tym również zachodniego odcinka obwodnicy Wałbrzycha. Program ma być również zaktualizowany w zależności od tego, w jakiej wysokości będą dotacje dla Polski na infrastrukturę drogową, w Wieloletnich Ramach Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
– Budowa obwodnicy Wałbrzycha jest jednym z priorytetów resortu transportu do następnej perspektywy finansowej – mówi Mikołaj Karpiński.
Władze Wałbrzycha podchodzą na razie z rezerwą do deklaracji dotyczących przekazania pieniędzy na dokończenie budowy zachodniego odcinka obwodnicy miejskiej. Nauczyły ich tego doświadczenia minionych lat. W niedalekiej przeszłości gościli w Wałbrzychu, między innymi minister infrastruktury Cezary Grabarczyk i przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W_trakcie spotkań z władzami Wałbrzycha, składali publiczne deklaracje o dokończeniu budowy zachodniego odcinka obwodnicy. Padały nawet terminy rozpoczęcia i zakończenia inwestycji, które nie miały później odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Budowa obwodnicy Wałbrzycha ma rozwiązać problemy komunikacyjne Wałbrzycha. Obecnie praktycznie jedyną drogą tranzytową przez miasto są ulice Wrocławska i Armii Krajowej, które są regularnie zakorkowane, a ich stan techniczny jest fatalny. Budowa obwodnicy Wałbrzycha była planowana już w okresie międzywojennym. Inwestycja została jednak rozpoczęta dopiero w połowie lat 90. Na odcinku zachodnim wybudowano drogę przy ul. Sikorskiego i zmodernizowano ul. Wieniawskiego. Natomiast na odcinku wschodnim wybudowano drogę przy ul. Uczniowskiej. Aby inwestycja została zakończona muszą powstać drogi, które połączą wybudowane odcinki. Według pierwotnych planów za budowę obwodnicy wałbrzyskiej miał płacić budżet państwa. Jednak w styczniu 1999 roku inwestycja została przekazana do realizacji Wałbrzychowi, który był wówczas miastem na prawach powiatu. Gmina budowała drogę ze środków pochodzących z subwencji drogowej i własnych. W styczniu 2003 roku Wałbrzych utracił status miasta na prawach powiatu. Taka decyzja spowodowała, że prezydent miasta przestał pełnić funkcję zarządcy dla drogi nr 35 i nie mógł mieć nic wspólnego z budową obwodnicy. Obecnie droga nr 35 podlega GDDKiA.
współpraca SIYA

Po sąsiedzku już budują
We wrześniu 2011 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozpoczęła budowę tzw. Małej Obwodnicy Świdnicy. Odcinek drogi o długości trzech kilometrów będzie zaczynać się przed Słotwiną na drodze krajowej nr 35, a kończyć już na budowanym łączniku Świdnicy z autostradą A4 za osiedlem Zawiszów. Budowa ma zakończyć się do lipca 2013 roku. Wykonawcą jest konsorcjum firm, których liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych S.A. z Kędzierzyna Koźla. Prace budowlane będą kosztowały 23,2 mln zł. Połowa tej kwoty pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Do końca listopada 2012 roku ma być natomiast ukończona budowa fragmentu obwodnicy Szczawna-Zdroju. W_ciągu drogi wojewódzkiej nr 376 prowadzona jest obecnie budowa odcinka obwodnicy uzdrowiska w kierunku na Kamienną Górę. Koszt inwestycji wynosi niespełna 29 mln zł. Rozpoczęły się również prace przy projekcie kolejnego odcinka obwodnicy Szczawna-Zdroju. Nowa droga ma być poprowadzona od ronda obwodnicy Szczawna-Zdroju do drogi wojewódzkiej nr 375, w pobliżu skrzyżowania ulic Andersa i Wysockiego, a następnie ul. Ratuszowej w Wałbrzychu.

Tekst ukazał się w Panoramie Wałbrzyskiej z 15 maja 2012.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto