Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prezydent przeciwny zamykaniu tunelu, którym pociągi jadą do Jeleniej Góry!

Grzegorz Chmielowski
youtube.pl
Kolej przymierza się do remontu tunelu w Janowicach Wielkich na trasie Wrocław-Jelenia Góra. Prezydent Jerzy Łużniak obawia się, że to zablokuje drogę do miasta. Kolej uspokaja, że koncepcji remontu nie wybrano

- Propozycja, jaka jest dyskutowana między Kolejami Dolnośląskimi a spółką PKP PLK S.A. dotycząca zamknięcia tunelu kolejowego w rejonie Janowic Wielkich jest dla nas w prezentowanej postaci nie do przyjęcia – powiedział Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry. – Trwają rozmowy o tym, żeby na okres 18 miesięcy (półtora roku) zamknąć tunel w celu jego rewitalizacji, co oznacza w praktyce nie tylko niewyobrażalne problemy komunikacyjne w komunikacji Jeleniej Góry (i dalej – Szklarskiej Poręby) z Wrocławiem czy Warszawą, ale zrujnowanie wizerunku kolei i dewastację przyzwyczajeń pasażerów do kolei budowanych przez przeszło dekadę.

Chodzi o plan modernizacji starego tunelu. Choć biegną w nim dwa tory, z powodów technicznych może jechać tylko jeden pociąg. Poza tym skład musi zwalniać w tunelu do 30 km/h.

- Modernizację tunelu na odcinku Wojanów – Janowice Wielkie planujemy za ok. dwa lata – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Teraz trwają prace koncepcyjne, spotykamy się z zainteresowanymi, by nikogo tym remontem, nie zaskoczyć. Co do omawianych koncepcji, to są różnice. Ponieważ ma być wymieniana m.in. trakcja elektryczna, więc przez jakiś okres na tym odcinku muszą jeździć składy spalinowe. Rozmawiamy z przewoźnikami, jakie mają możliwości w tym względzie. Nie jest tak, że chcemy zamykać tunel, szukamy różnych rozwiązań, żadnych decyzji nie ma. Na tej linii uzyskaliśmy zdecydowana poprawę w ruchu pociągów i poprzez modernizację chcemy to jeszcze umocnić – dodaje Mirosław Siemieniec.

Sprawa ewentualnego zamknięcia tunelu na jakiś okres mocno zirytowała prezydenta Jeleniej Góry, który przypomina, że miasto od lat cierpi z powodu „niedostatku wyobraźni w działaniach mających na celu przebudowę systemu komunikacji Kotliny Jeleniogórskiej”.

Jerzy Łużniak przypomina, że ponad dwa lata temu, w grudniu 2016 r. zamknięto (pod pozorem zawieszenia) tzw. Kolej Doliny Bobru z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. - Kilkanaście spotkań, animowanych głównie przez burmistrzów Złotoryi i Wlenia nie dało rezultatu. Poza obietnicami nie padły zobowiązania, chociaż wszyscy podkreślali, że to ważne połączenie, a jego przedłużenie ze Lwówka do Złotoryi i dalej do Legnicy „domyka” ważny fragment komunikacji na Dolnym Śląsku – mówi prezydent Łużniak.

Miasto nie ma tez szczęścia do połączeń drogowych. - Wiosną tego roku zamknięto drogę Wrocław - Jelenia Góra w rejonie Bolkowa, bo wykonawca chciał mieć spokój na budowie i nie chciał realizować prac inaczej, niż wytyczając kilkukilometrowy objazd. Na prawie trzy miesiące w szczycie wakacyjnym zdezorganizował komunikację Wrocław – Jelenia Góra. Powtórzył tę operację stosując tę samą technikę, budując wpięcie na węźle Bolków od drugiej strony – przypomina prezydent.

Jerzy Łużniak docenia fakt, że dzięki remontom torów czas podróży z Wrocławia do Jeleniej Góry skrócił się 3 godz. 40 min do niespełna dwóch godzin. Pod Karkonosze dojeżdża też Pendolino. To ma przełożenie na rosnąca liczbę pasażerów. Ewentualne zamknięcie trasy na półtora roku byłoby nielogiczne.

- Jesteśmy absolutnie przeciwni takiej technologii rewitalizacji, która jest w istocie rodzajem dewastacji kreujących się pozytywnych przyzwyczajeń podróżnych. Zastępcza komunikacja autobusowa z Janowic Wielkich do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby nie rozwiązuje żadnego istotnego problemu – uważa prezydent Jerzy Łużniak.

Powstaje dokumentacja projektowa dla rewitalizacji trzystumetrowego, dwutorowego tunelu kolejowego na linii z Wrocławia do Jeleniej Góry, między Janowicami Wielkimi a Wojanowem (7 km przed Jelenia Górą). W założeniach jest takie zaplanowanie robót, aby jak najlepiej utrzymać komunikację. Obecnie temat jest uzgadniany z przewoźnikami.

Tunel zyska wzmocnioną konstrukcję oraz będzie odnowiony. Głównym efekt prac ma być zwiększenie skrajni, czyli „poszerzenie” tunelu. Pozwoli to na równoczesny przejazd pociągów po obu torach. Obecnie, ze względu na bezpieczeństwo, w tunelu nie mogą się mijać pociągi. Obowiązuje również zwolnienie jazdy.

Realizacja zadania zwiększy potencjał linii, m.in. przepustowość - więcej pociągów i z większą prędkością będzie mogło jeździć tunelem na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów.

Wartość opracowywanej dokumentacji wynosi 1,3 mln zł (netto). Zadanie jest finansowane ze środków budżetowych. Termin realizacji dokumentacji IV kwartał 2020 r.. Jeśli wybór wykonawcy przebiegnie sprawnie, roboty mogłyby się rozpocząć w 2021 r.
Grzegorz Chmielowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto