Most będzie zamknięty dla ruchu kołowego do 31 lipca tego roku. W tym czasie historyczna przeprawa, z której korzystają mieszkańcy tej części Żuław, a także rolnicy a w wakacje turyści, przejdzie kompleksowy remont.
Przywrócona do ponad 30 ton ma zostać nośność mostu, co związane jest m.in. z odbudową przyczółka od strony miejscowości Tujsk. Przede wszystkim jednak modernizacja zapewni ponownie możliwość otwierania zwodzonego przęsła, co wiąże się z odnowieniem wszystkich mechanizmów i oczywiście całą kosmetyką - malowaniem, itp. Po obu stronach przeprawy planowane jest także rozmieszczenie pływających pomostów dla jednostek wodnych.
Most w Tujsku/Stobcu został wybudowany w roku 1935. 10 lat później, wycofujące się z Żuław, pod naporem Armii Czerwonej wojska niemieckie, wysadziły przeprawę w powietrze. Most został w czasach PRL odbudowany. Jednak począwszy od lat 80 XX w regularnie niszczał. Zwodzone przęsło zostało zamknięte, były kłopoty z jego wytrzymałością.
Koszt modernizacji mostu to nieco ponad 2 mln zł. Nowodworskie starostwo powiatowe, zarządca mostu, pozyskało środki na przebudowę przeprawy z unijnego dofinansowania, które stanowi część programu pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, w ramach programu Pętla Żuławska II. W ramach tego samego programu zmodernizowany ma być także drogowy most na rzece Tudze w miejscowości Żelichowo, który finalnie także ma być podnoszony oraz zabytkowa (jeden z niewielu mostów obrotowych w Europie) przeprawa kolei wąskotorowej na rzece Szkarpawa. W ramach tego samego projektu (nosi nazwę „Poprawa dostępności Nowego Dworu Gdańskiego drogą wodną”) powstać ma przystań żeglarska w stolicy Żuław, wyremontowany zostanie również urokliwy, zabytkowy budynek nowodworskiego starostwa, zwłaszcza jego ściana, schodząca do samej rzeki.
Jesienią 2019 r. zakończyła się trwająca ponad pół roku modernizacja zabytkowego mostu zwodzonego w samym Nowym Dworze Gdańskim, którą przeprowadził samorząd żuławskiego miasta. Dzięki tym wszystkim inwestycjom (cykl ten ma się zakończyć w 2022 r.) rzeka Tuga stanie się ponownie dostępna dla większych od łodzi motorowych i kajaków, jednostek pływających, np. pasażerskich statków tzw. białej floty czy żaglówek. Na całym odcinku, od ujścia do rzeki Szkarpawa, do Nowego Dworu Gdańskiego, nie będzie już żadnych przeszkód, w postaci stałych, lub nieczynnych mostów.
W czasie remontu obowiązywać będzie objazd przez mosty w Żelichowie i Nowym Dworze Gd. Ruch pieszy będzie się odbywał bez przeszkód po tymczasowej kładce.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?