Legenda mówi, że po tym wydarzeniu przez wiek nikt w mieście nie mieszkał.
A jakie są fakty? Międzylesie w połowie XIII wieku założył jeden z książąt czeskich. Z zachowanych do naszych czasów dokumentów wynika, że pod koniec tego wieku król Czech Wacław II przekazał dobra międzyleskie wraz z miastem klasztorowi Cystersów z Kamieńca Ząbkowickiego. Zakonnicy w Międzylesiu nie zabawili jednak długo. Po dwudziestu latach sprzedali swoje dobra rodowi von Gloubos pochodzącemu z Miśni.
Za ich panowania miasto przeżywało rozkwit. Działały warsztaty krawieckie i szewskie. Z dokumentów wiadomo również, że dobra międzyleskie posiadały m.in. młyny zbożowe, garbarnie, tartaki, kuźnię oraz niewielką hutę szkła. Kres panowania Gloubosów to okres wojen husyckich i wspomniane już doszczętne spalenie miasta.
Mozolnej odbudowy podjął się na początku XVI wieku Hans von Tschirinhaus. Przez kilka lat dzierżawił międzyleskie posiadłości, a później jego rodzina stała się ich właścicielami. Tschirinhausowie musieli najpierw przeprowadzić akcje osadnicze, żeby zniszczone po pożodze miasto zaludnić. Od razu, jak tylko pojawili się w nim nowi mieszkańcy, postarali się o odnowienie praw miejskich dla Międzylesia. Początek XVII wieku to dalszy rozwój miasta. Wzniesiony zostaje nowy kościół parafialny, a także ratusz i szkoła. Niestety, kolejny złoty okres w dziejach miasta zostaje przerwany przez wojny. W 1643 roku wojska szwedzkie doszczętnie je spaliły.
W drugiej połowie XVII wieku Międzylesie kupił hrabia Michael Ferdinand von Althann, austriacki magnat. Jego spadkobiercy musieli, po raz kolejny, odbudowywać zniszczone miasto: wznieśli dwór, utworzyli szpital dla ubogich. Prawdziwy renesans miasto przeżyło jednak dopiero w XVIII wieku, po okresie wojen śląskich, przede wszystkim za sprawą warsztatów tkackich. Z tego okresu zachowały się do naszych czasów drewniane domki tkaczy.
W XIX wieku pożary oszczędziły Międzylesie. Miasto zniszczyła za to wielka powódź w 1827 roku. Zginęło wtedy 61 osób. Zaraz po tragedii zdecydowano się wybudować szosę łączącą Wrocław z Pragą i Wiedniem. Pół wieku później poprowadzono tu linię kolejową.
Po wojnie miasto szybko się zaludniło. Przez wiele lat było ośrodkiem przemysłowo-handlowym. Od kilkunastu staje się także, z racji swojego położenia pomiędzy Masywem Śnieżnika a Górami Bystrzyckimi ośrodkiem turystycznym.
Zobacz także:
NAJWIĘKSZE ATRAKCJE DOLNEGO ŚLĄSKA
PRZEWODNIK PO WROCŁAWIU
DOLNOŚLĄSKIE ZAMKI I PAŁACE
Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?