Przestępcy są bardzo kreatywni w wymyślaniu nowych sposobów, aby nas okraść. Co ciekawe, w ostatnich przestępstwach to posiadacze kont bankowych sami udostępniają dane potrzebne oszustom. Dwie najbardziej popularne metody to na „Portal ogłoszeniowy” i „Na pracownika banku lub platformy inwestycyjnej”.
Na czym polega oszustwo na „Portal ogłoszeniowy”
- Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Twierdzi, że chce zapłacić za wystawiony do sprzedaży towar, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. W ten sposób oszust zastawia na Ciebie pułapkę.
- Teraz oszust wysyła Ci link. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony portalu ogłoszeniowego. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stanu Twojego konta. Wypełniasz formularz. Oszust ma już prawie wszystko, żeby Cię okraść.
- Przychodzi do Ciebie SMS z banku z kodem do autoryzacji. Nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
- Koniec. Twoje konto jest PUSTE.
Jak uniknąć oszustwa
- Czytaj SMS-y od banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności portali ogłoszeniowych.
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
Na czym polega oszustwo na „Pracownika banku lub platformy inwestycyjnej”
Oszuści podszywają się pod pracowników banków. Dzwonią do klientów z numerów bardzo podobnych do numeru infolinii, a nawet wyświetlających się jako numer naszego banku i informują, że bank udaremnił nieuprawnioną wypłatę pieniędzy z konta. Aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości, proszą o zainstalowanie na smartfonie pewnej aplikacji. W rzeczywistości jest to narzędzie do przejęcia kontroli nad naszym telefonem i hasłami bankowości mobilnej. Niektórzy podejrzliwi klienci po rozmowie z oszustem kontaktują się z prawdziwą infolinią banku. Wtedy okazuje się, że żadna taka sytuacja nie miała miejsca.
Pamiętajcie!
- Pracownicy banku nigdy nie proszą podczas rozmowy o login lub hasło do bankowości internetowej.
- Pracownicy banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów.
- Pracownicy banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV.
- Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem banku — rozłącz się — sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń.
Bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych!
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?