Europejska Stolica Kultury: smakowity koncert

Małgorzata Matuszewska
materiały prasowe NFM
Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016 zaprasza w niedzielę (11 września) do wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki. W ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans w samo południe zacznie się koncert "Różne smaki muzyki".

Europejska Stolica Kultury wraz z Narodowym Forum Muzyki przygotowali muzyczną ucztę. W sensie dosłownym, bo muzyce towarzyszyć będą przekąski, jedzone w czasie przerw. – Koncert będzie podzielony na trzy części, pierwszą zaczniemy w Sali Czerwonej, potem będzie przerwa. Publiczność, przechodząc do Sali Czarnej na drugą część koncertu, będzie degustować potrawy. Podczas środkowej części wystąpi z nami gościnnie Giovanni Antonini – zagramy kameralny utwór z jego udziałem. Po czym, publiczność – wracając do Sali Czerwonej – jeszcze raz skosztuje specjałów kuchni francuskiej, włoskiej, niemieckiej i polskiej. Zakończymy koncert setem orkiestrowym w Sali Czerwonej. Nikt z głodu nie umrze – uśmiecha się Jarosław Thiel, wiolonczelista, kierownik artystyczny projektu i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, która będzie grać w południe.

Europejska Stolica Kultury: na poważnie "do kotleta"

Autorem pomysłu takiego koncertu jest Giovanni Antonini, dyrektor artystyczny festiwalu, znany z pomysłów doskonałych. – Chcieliśmy, żeby nie tylko sama idea, ale też jego obecność była muzycznie zaznaczona – mówi Jarosław Thiel. – Umówiliśmy się na krótki epizod z jego udziałem. Będziemy grać muzykę do stołu. Kompozycja Georga Philippa Telemanna "Tafelmusik" ma w pewnym sensie prowokacyjny tytuł. W XVIII wieku, kiedy nie było odtwarzaczy muzyki elektronicznej czy elektrycznej, żeby zjeść posiłek przy akompaniamencie sączącej się cicho muzyki, trzeba było zaprosić muzyków. Powstała ogromna ilość kompozycji, które powstały w czysto rozrywkowych celach. Dziś powiedzielibyśmy, że to muzyka do kotleta, kojarzyłoby się z przaśną zabawą. Dawniej tak nie było, rozdział muzyki poważnej od rozrywkowej nastąpił bardzo późno, w XIX, może w XX wieku. Muzyka poważna i rozrywkowa dług szły bardzo zbliżonym torem i tego wyraźnego rozdźwięku nie było. Kompozytorzy pisali także muzykę rozrywkową. Dlatego uważam, że tytuł cyklu Telemanna jest prowokacyjny, bo w nim kryje się jeden z jego najważniejszych, najbardziej ambitnych cykli muzycznych – dodaje. – Telemann nie pisał w stylu poważnym, jak Jan Sebastian Bach, którego muzyka jest nasączona treściami religijnymi. To kompozytor piszący w innej estetyce, w ramach stylu galant, cykl kapel musice trwa kilka godzin, a my zagramy tylko fragmenty – ten cykl to jeden z najlepszych wykładów mistrzostwa i geniuszu kompozytora – mówi Thiel.

Europejska Stolica Kultury: inspiracje prosto z Polski

Jarosław Thiel dodaje, że "Tafelmusik", stworzona dla hamburskiej arystokracji, jest podzielona na trzy produkcje, cykle są zbudowane ze stałego schematu, zawierają przekrój przez wszystkie możliwe style i gatunki, od uwertury orkiestrowej, przez koncert instrumentalny, muzykę kameralną, utwory solowe. Każda z produkcji jest zbudowana w ten sam sposób i każda prezentuje możliwie szerokie spektrum instrumentalne – Telemann starał się zaprezentować prawie całe instrumentarium baroku. To orkiestra z towarzyszeniem solowych instrumentów: skrzypiec, obojów, fletu, fagotu w różnych kombinacjach. – Kameralny utwór, który gramy z Giovannim Antoninim, jest przeznaczony na flet prosty. Będzie grał Giovanni i dwa flety poprzeczne grupy Continuo. Kuchnia wskaże style muzyczne, którymi posługiwał się Telemann (styl francuski, włoski, niemiecki i polski). Styl polski przedstawimy jedynym utworem, który nie pochodzi ze zbiory Tafelmusik, to koncert na dwa flety i fagot. Tu są słyszalne inspiracje słowiańskie, Telemann mieszkał i pracował przez kilka lat w Żarach i Pszczynie, w swojej autobiografii opisał z entuzjazmem doświadczenia z pobytu na terytorium Śląska, przyznał, że stał się dla niego jedną z najważniejszych inspiracji. Zachował w sobie melodie, które zapamiętał lub spisał, odwiedzając nawet karczmy, wesela. Cechy stylu polskiego są u niego bardzo silnie widoczne – opowiada Jarosław Thiel. Koncert, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, zacznie się o godz. 12 w Narodowym Forum Muzyki przy pl. Wolności. Bilety: 50, 70 i 90 zł.

"To co dał nam świat" - wspomnienie Krzysztofa Krawczyka

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie