MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Tak zmieniał się nadwiślański kajobraz w Warszawie. Mosty, bulwary i tereny zielone. Niesamowite historyczne zdjęcia

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Historia Warszawy nieodzownie wiąże się z rzeką. Choć stolica Polski nie jest dziś wielkim miastem portowym to Wisła przez lata była jednym z najważniejszych elementów tkanki miejskiej. Postanowiliśmy sprawdzić jak zmieniał się nadwiślański krajobraz w XX i XXI wieku. Poniżej znajdziecie piękne historyczne zdjęcia i wspomnienie ważnych wydarzeń z największą polską rzeką, na stołecznym odcinku, w tle.

Czasami zastanawiamy się, co jest symbolem Warszawy. Wśród licznych odpowiedzi pada oczywiście Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie, Syrenka, od niedawna Varso. Wśród propozycji nie może zabraknąć Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie czy Starego Miasta lub Traktu Królewskiego. Nie tylko jednak dorobek architektoniczny może być elementem, który traktujemy jako niewątpliwy znak rozpoznawczy polskiej stolicy. Zapominamy bowiem o pięknych wybrzeżach Wisły.

Tak zmieniał się nadwiślański kajobraz w Warszawie. Mosty, b...

Warszawskie wybrzeże Wisły jest po dziś dzień przede wszystkim w dużej mierze naturalne. Chyba mało kto nie słyszał jeszcze anegdoty o zagranicznych turystach, którzy przybywszy do Warszawy po zabraniu nad Wisłę, mieli zapytać ile kosztowało przywrócenie terenów nad rzeką do oryginalnego stanu. O ile bowiem lewy brzeg jest co prawda przykryty betonowym bulwarem, na wysokości od Mostu Łazienkowskiego do Plaży Żoliborze, to prawa strona pokryta jest głównie zielenią, plażami, kępami i naturalnym środowiskiem oznaczonym nawet programem "Natura 2000". O jednym z takich miejsc pisaliśmy niedawno poniżej.

Wisła przyciągała mieszkańców od setek lat. Jako przykład możemy podać chociażby kulturę związaną z historycznym regionem Urzecza. Mieszkańcy mikroregionu, który obejmował tereny od dzisiejszej Saskiej Kępy po mniej więcej dzisiejszą Górę Kalwarię, posługiwali się małymi drewnianymi łodziami. Konstruowane były one w ten sposób by poruszać się nawet, bo bardzo płytkiej wodzie. Już w XVI wieku zbudowano pierwszy stały, drewniany, most na rzece. Most Zygmunta Augusta istniał przez 30 lat od 1573 do 1603 roku.

W 1863 roku na prawym brzegu Wisły uruchomiono kolejowy Dworzec Petersburski (dziś Warszawa Wileńska) most stanął na przedłużeniu linii kolejowej. Planowano by przejeżdżały nim pociągi do Dworca Wiedeńskiego (skrzyżowanie dzisiejszej Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich). Można nazwać to pierwszym projektem warszawskiej linii średnicowej. Dworce połączył tramwajem (początkowo konnym) Most Kierbedzia, który był jedną z najbardziej charakterystycznych konstrukcji w Warszawie do wysadzenia przez Niemców w czasie II wojny światowej. Wysadzany był ogólnie dwukrotnie. Więcej o jego historii piszemy tutaj.

W XX wieku, co wiemy z licznych fotografii ludność Warszawy chętnie kąpała się w Wiśle - co dziś jest niestety niemożliwe i bardzo niebezpieczne. Plaże takie jak Poniatówka nadal jednak przyciągają tłumy i są jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc w stolicy w okresie wiosenno-letnim. Nad rzeką powstają kolejne mosty, pod Wisłą przebiega linia metra, a my możemy nad nią spędzać czas i rozkoszować się pięknymi widokami niemal niespotykanymi nigdzie w Europie nad rzeką. Warto o to dbać i mieć tego świadomość. Poniżej natomiast galeria, jak zmieniał się ten krajobraz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek. Zdobywca Oscara miał 71 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto