Czas na wymianę opon zimowych na letnie wyznacza termometr. Gdy w nocy temperatura oscyluje w przedziale 4 – 6 stopni Celsjusza, a średniodobowa wynosi 7 stopni lub więcej, oznacza to odpowiedni moment. Nie warto jeździć na ogumieniu zimowym latem, ponieważ zrobione jest z miękkiej mieszanki, która na ciepłym asfalcie traci swoje właściwości odpowiadające za bezpieczeństwo. Podczas hamowania bloki potrafią się rozjeżdżać, co wydłuża drogę hamowania, zmniejsza przyczepność, a skończyć się może nawet poślizgiem. Dodatkowo, bieżnik „zimówek” ma większą ilość rowków i lameli co zmniejsza ich styczność z asfaltem w lecie. Taka specyfika opony będzie też powodowała hałas i większy opór powietrza, co może przełożyć się na zużycie paliwa.
Czy warto wybrać opony całoroczne? Polacy coraz rzadziej kupują ogumienie uniwersalne. Z tego względu, że są one tylko trochę dobre na zimę i tylko trochę dobre na lato. Nigdy nie zastąpią opony sezonowej choćby ze względu na mieszankę, z której są zrobione, jak i budowy bieżnika, który dobrze reaguje na mokrej nawierzchni, ale na suchej będzie miał problemy. Inną ich przypadłością jest szybsze zużywanie się. Komfort jazdy i bezpieczeństwo będą zdecydowanie wyższe w przypadku ogumienia dedykowanego konkretnej porze roku.
W kwestii stanu opon, specjaliści zawsze polecają zakup nowego ogumienia. Używane „kapcie”, nawet w dobrym stanie wizualnym i z wysokim, niezużytym bieżnikiem mogą kryć niespodzianki w swojej strukturze. Najczęściej spotykaną wadą są uszkodzone kordy, czyli osnowa na której trzyma się guma. Nie wiemy też czy nie leżały zbyt długo, co może powodować ich pękanie i kruszenie.
Również nalewane opony odchodzą do lamusa. Doczepiona do zużytych „kapci” guma nie jest zawsze rozłożona równomiernie i niekoniecznie musi się dobrze zespolić z podstawą.
Nowe opony należy dobrać odpowiednio do posiadanego samochodu. Sprawdź zalecane ogumienie na naklejce umieszczonej na drzwiach kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Potem dobierz odpowiedni rozmiar i zwróć uwagę na oznaczenia producentów w tabelach na produkcie.
Nośność - świadczy o wadze, jaką maksymalnie można obciążyć jedną oponę. Sprawdź ile waży Twoje auto i podziel tę wartość na cztery.
Przyczepność na mokrej nawierzchni – to efektywność hamowania na mokrej drodze, oznaczana literami alfabetu od A do G. Klasa A zatrzyma pojazd jadący z prędkością 80 km/h 18 metrów bliżej niż klasa G.
Efektywność paliwowa – oznacza klasę oszczędności ogumienia i również wyrażana jest literami alfabetu. Opona klasy A zaoszczędzi 7,5% paliwa w porównaniu do opony z grupy G.
Hałas zewnętrzny – jak głośne jest tarcie opony o asfalt wyrażają decybele i kreski, od 1 (najcichsze) do 3 (najgłośniejsze).
Nie zwlekaj z wymianą opon zimowych na letnie, jeśli tylko będą ku temu odpowiednie warunki. Nie warto też oszczędzać na ogumieniu używanym, gdyż różnice cenowe w porównaniu do nowych nie są aż tak wysokie, a koszt świeżych „kapci” przelicz na ilość sezonów, przez które będą Ci służyć (zazwyczaj 4 -5).
Znajdź swój model, który sprawdzi się na polskich drogach, zapewniając ekonomiczną i komfortową jazdę. Polecamy:
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?