Przygotowana ekspozycja wraz z oprowadzaniem przewodnika jest zorganizowana tematycznie na tę szczególną okoliczność. Chętnych do zwiedzania nie brakuje!
Program wystawy:
- pokaz strojów z przełomu wieku XIX i XX, zorganizowany przez zaproszoną grupę rekonstrukcyjną
- wystawa fotografii archiwalnych m.in. ze zbiorów członków klubu
- wystawa zdjęć klubowej fotograf Barbary Zegarlickiej pt.: “Ludzki wymiar ratowania zabytków kolejnictwa”
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu tak opisuje tabor kolejowy, który można zobaczyć na Dworcu Głównym w sobotę
- “Fiat jak żywy” – SU45-079 (1973r.) – w rok po jubileuszu 30 – lecia klubu lokomotywa pomyślnie przeszła jazdy próbne i otrzymała odpowiednie świadectwa dopuszczające do ruchu. Będzie chwilami obecna na wystawie. Tego dnia poprowadzi pociągi specjalne “Giganci” w rejonie węzła wrocławskiego. Szczegóły Spalinowozy SU45/SP45 były pierwszymi liniowymi lokomotywami 6 – osiowymi budowanymi w Polsce po drugiej wojnie światowej. Zapisały się także w kolejowej historii wrocławskiego węzła i Dolnego Śląska. Przewidziana do prowadzenia pociągów muzealnych i turystycznych. SU45 – 079 wzięła udział w zdjęciach do filmu w reżyserii Jana Holoubka pt.: “Sobowtór”, 21 marca bieżącego roku. Obecnie jedyny czynny w Polsce “Fiat” w klasycznym, zielonym malowaniu.
- SM30-507 (1958r.) – spalinowóz nazywany w żargonie “skrzyżowaniem czołgu T-34 z tramwajem” ze względu na rodzaj zastosowanego napędu. Prototyp zbudowano w 1956 roku i zaprezentowano na Targach Poznańskich. Lokomotywa SM30 – 507 w historycznych barwach, dzięki pracy członków stowarzyszenia wyremontowana i przywrócona do ruchu. Używana do obsługi pociągów “retro”
- SM30-662 (1964r.) – otrzymana przez stowarzyszenie od Wojska Polskiego. Dzięki wielu godzinom pracy członków klubu, wyremontowana i przywrócona do ruchu. Ukazana w charakterystycznym oliwkowym malowaniu jakie stosowano na tych lokomotywach od 1980 roku
- EP05-22 (1961r.) – Zasłużony Świadek Historii, mimowolny uczestnik wydarzeń strajkowych w “Ursusie”, w czerwcu 1976 roku. Odrestaurowany dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu oraz darczyńców. Klub przewiduje całkowicie przywrócić do ruchu ten elektrowóz, w żargonie zwany “Czechem” – pierwsze jako EU05 trafiły na PKP z zakładów Skoda w 1961 roku. EP05 – 22 prowadził również w latach Polski Ludowej słynny ekspress “Odra” z Wrocławia do Warszawy.
- Wagon BCi28 z 1928 roku z zabudowanym bufetem. Podczas wystawy można zakupić ciepłe oraz zimne napoje. Na okoliczność wystawy wzbogacono ilość historycznych elementów dekoracyjnych wnętrz pojazdów trakcyjnych, w jakie wyposażali je w latach służby maszyniści. Uwaga, niektóre z nich przeznaczone dla osób dorosłych.
- Wagon kinowy – kryty wagon towarowy budowy włoskiej z 1928 roku. Z okazji jubileuszu 180-lecia we wnętrzu będzie wyświetlany film związany z tematyką wystawy i projektem utworzenia przez klub Dolnośląskiego Społecznego Muzeum kolejnictwa. Ekspozycja będzie jednocześnie formą prezentacji, która ma na celu ukazać charakter przyszłego muzeum.
- inne wybrane wagony z kolekcji klubu
Będzie możliwość zwiedzania wystawy z przewodnikiem. Przejścia będą się zaczynały z następującym grafikiem: 10:30, 11:20, 12:10, 12:50, 13:20, 14:00, 14:45, 15:35, 16:20, 17:10. Ścieżka oprowadzania tematycznie przygotowana pod kątem jubileuszu. Uwaga, godziny oprowadzania mogą ulegać nieznacznym przesunięciom.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?