Rozpoczęły się już prace przy budowie dolnośląskiego fragmentu drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Warszawy. Firma Skanska, pracująca na odcinku Oleśnica - Syców, zrobiła już pierwsze pomiary i pracuje nad szczegółami projektu na papierze.
- Jeszcze przed świętami chcemy ruszyć z pracami, do których nie trzeba pozwolenia na budowę - wyjaśnia Tomasz Dereń, szef kontraktu na tym odcinku. - W tym momencie załatwiamy wymagane pozwolenia.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za około 10 dni drogowcy będą mogli się zabrać za wycinkę drzew rosnących w pasie drogi oraz zdejmowanie górnej warstwy ziemi, tzw. humusu. Samą bazę budowy w pobliżu węzła Cieśle Skanska zacznie stawiać, gdy będzie już miała w ręku pozwolenie na budowę. Na ten moment poczekamy do początku przyszłego roku.
Wtedy za pierwsze prace ziemne i organizowanie bazy zamierza się także zabrać firma Mota Engil, wykonawca odcinka Wrocław - Oleśnica. - Umowę na odcinek drogi ekspresowej bliżej Wrocławia podpisaliśmy nieco później, ale mamy informację, że jeżeli tylko pogoda pozwoli, firma chce ruszyć z pracami na początku przyszłego roku - wyjaśnia Joanna Wąsiel z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że dolnośląski odcinek drogi ma być gotowy przed Euro 2012. Dziś istnieje już osiem kilometrów obwodnicy Oleśnicy. W ciągu ponad dwóch lat drogowcy muszą dobudować jeszcze 47 kilometrów trasy.
Cały odcinek będzie miał po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach oraz pasy awaryjne. Droga w pobliżu Wrocławia będzie się zaczynała od węzła Pawłowice, gdzie skończy się autostradowa obwodnica Wrocławia. W tym punkcie kierowcy zadecydują, czy chcą jechać prosto trasą S8 w kierunku Oleśnicy i Warszawy, czy tak zwanym łącznikiem Długołęka dojechać do starej drogi krajowej nr 8 właśnie przed Długołęką.
Cała trasa S8 pomiędzy Wrocławiem a granicą naszego województwa biegnie zupełnie nowym torem, głównie na północ od obecnej drogi na Warszawę. Dopiero przed Sycowem przecina ją i omija miasto od południa (patrz infografika powyżej). Na dolnośląskim odcinku S8 będziemy mieli 6 węzłów, na których będzie można wjechać na trasę lub ją opuścić. Dodatkowo, kierowcy będą mieli do dyspozycji 6 tzw. MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych. Wszystkie będą miały parkingi dla aut osobowych i ciężarowych oraz miejsca na piknik. Natomiast cztery z nich (tzw. MOP pierwszej kategorii) będą miały możliwość rozbudowy o hotele i stacje benzynowe.
Trasą S8, podobnie jak innymi dwujezdniowymi drogami tej klasy w Polsce, będziemy mogli jeździć z maksymalną prędkością 110 km/h. A to oznacza, że podróż z Wrocławia do granicy województwa powinna nam zająć około 30 minut. Nie można jednak założyć, że do Warszawy przed Euro dojedziemy w czasie poniżej 4 godzin. A to dlatego, że droga S8 będzie miała 40-kilometrową wyrwę w okolicach Łodzi. Będziemy jeździć tam wąską drogą krajową, bo urzędnicy kłócili się, czy droga ma przebiegać bliżej Łodzi, czy Bełchatowa. Gdy w końcu wybrano wariant, okazało się, że nie ma szans, by zdążyć z budową przed Euro.
900 mln
złotych pochłonie budowa dwóch odcinków S8 na terenie Dolnego Śląska.
Co się buduje
W tym momencie wokół Wrocławia trwa też budowa innych, ważnych dróg.
Autostradowa obwodnica Wrocławia
Trwa budowa blisko 28-kilometrowego odcinka na północ od Wrocławia. Droga ma być gotowa w połowie 2011 roku.
Obwodnica śródmiejska
Powstaje odcinek od mostu Milenijnego do ul. Żmigrodzkiej. Droga może powstać do listopada przyszłego roku.
Obwodnica wschodnia
Robotnicy budują drogę, która połączy autostradę A4 z Długołęką. Ma być gotowa przed Euro 2012.
Podyskutuj na forum:
Czy, Twoim zdaniem, Skanska i Mota Engil zdążą wybudować S8 przed Euro 2012?
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?