W 2012 roku PKS - Polbus sprzedał teren przy ul. Dyrekcyjnej za 80 mln zł. Nabywcą blisko 6 hektarów gruntu jest firma Wood z Warszawy, powiązana z koncernem Unibail-Rodamco, który wybudował w stolicy Złote Tarasy i galerię Arkadia. Niedawno nowy inwestor wyjawił, że nowa galeria handlowa, która ma wyrosnąć w miejsce obecnego PKS-u będzie miała 74 tys. mkw. Wartość inwestycji to 216 mln euro.
Pomysł ten nie podoba się Towarzystwu Upiększania Miasta Wrocławia. - Kolejna galeria handlowa w centrum Wrocławia jest niepotrzebna, a sami wrocławianie powinni mieć dworzec autobusowy z prawdziwego zdarzenia, z dużą przestronną poczekalnią - uważają członkowie towarzystwa, którzy domagają się zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i zagwarantowania, że dworzec przy ul. Dyrekcyjnej nie będzie zlikwidowany.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: DZIAŁA JUŻ PIERWSZA PRZECHOWALNIA RZECZY WE WROCŁAWIU
Tymczasem dworzec ma być przebudowany. Nowością będzie m.in. to, że autobusy będą odjeżdżać z miejsc postojowych pod ziemią. Między poczekalnią a peronami powstaną schody ruchome, pojawi się nowoczesny food - court, czyli ciąg restauracyjny, będą też wszelkie ułatwienia dla niepełnosprawnych, a sam wystrój zmieni się na nowoczesny.
Po zmianach Polbus ma wynajmować od nowego inwestora na korzystnych warunkach perony dla swoich autobusów. Przebudowa dworca zakończyłaby się do 2017 roku.
Mimo tego Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia obawia się, że w praktyce funkcja dworca autobusowego zostanie zlikwidowana w tym miejscu. Dlatego chcą by w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic Suchej i Dyrekcyjnej była zagwarantowana funkcja dworca z dużą poczekalnią dla pasażerów i zielenią wokół.
- Stoimy na stanowisku, że wielkopowierzchniowy handel w postaci galerii handlowej w tym miejscu nie jest potrzebny. Nasze miasto, zgodnie z raportem, posiada najwięcej przestrzeni handlowej na mieszkańca, a plany miejscowe przewidują kolejne dziesiątki tysięcy metrów kwadratowych pod handel wielkopowierzchniowy (np. na Placu Społecznym, przy węźle autostradowym na Żmigrodzkiej czy na Klecinie). Ulice handlowe tymczasem wymierają i stają się martwymi przestrzeniami, zajętymi pod oddziały banków. Galeria na miejscu dworca PKS stanowiłaby do tego bezpośrednią konkurencję dla niedawno wyremontowanej zabytkowej przestrzeni Dworca Głównego, która do tej pory jest nie w pełni wykorzystana. Nie wykluczamy wykorzystania terenu pod funkcje komercyjne, takie jak parking czy, jakże potrzebna miastu, przestrzeń biurowa. Planiści nie mogą jednak bezrefleksyjnie podchodzić do życzeń inwestorów, a głównym celem planowania powinno być zapewnienie nie tylko ładu przestrzennego, ale przede wszystkim różnorodności funkcjonalnej miasta - uważają członkowie Towarzystwa.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?