Spada popyt na kawalerki, rośnie - na mieszkania dwupokojowe

Portal nieruchomości domy.plZaktualizowano 
Polskapresse
Prawie co drugi Polak szukający w październiku br. ofert sprzedaży mieszkań planuje kupno lokalu 2-pokojowego – wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal nieruchomości domy.pl. Mieszkaniami 3-pokojowymi zainteresowanych jest ponad 1/3 badanych, natomiast kawalerkami i lokalami 4-pokojowymi – tylko po ok. 8 proc. To dane ogólnopolskie. Struktura popytu w największych miastach niekiedy znacznie odbiega jednak od średniej krajowej.

Aż 47,1 proc. klientów poszukujących ofert sprzedaży mieszkań zainteresowanych jest zakupem lokalu 2-pokojowego – wynika z przeprowadzonego w październiku ogólnopolskiego badania portalu domy.pl. Tak duża popularność tego typu mieszkań to wyraz pragmatyzmu kupujących, gdyż 2 pokoje to praktyczne, przyszłościowe rozwiązania dla singla jak również niezbędne minimum dla pary z dzieckiem; z drugiej strony zaś – to także przejaw ograniczonych możliwości potencjalnych nabywców. Mieszkanie z trzema lub więcej pokojami zapewniałoby rodzinie z dzieckiem/dziećmi dużo większy, bliższy zachodnim standardom, komfort życia, ale, niestety, nie każdego na to stać.

Czytaj także: Małe mieszkania wciąż popularniejsze

Mieszkania 2-pokojowe cieszą się największym zainteresowaniem wśród klientów szukających ofert sprzedaży w Gdańsku. W stolicy woj. pomorskiego chęć kupna M-3 deklaruje aż 59 proc. klientów, czyli dwukrotnie więcej niż amatorów mieszkań 3-pokojowych (30 proc.) i aż 12-krotnie więcej niż chętnych na zakup kawalerek. Mniejszy, ok. 43-procentowy udział w popycie na mieszkania 2-pokojowe notuje rynek warszawski i wrocławski.

Średnio tylko co dwunasty (8,5 proc.) klient zainteresowany zakupem mieszkania w Polsce szuka kawalerki. W największych miastach wyższy odsetek chętnych na takie lokale notuje Wrocław (14 proc.), Łódź (12,5 proc.) i Kraków (10,5 proc.). W Gdańsku zakupem kawalerki zainteresowany jest niespełna co dwudziesty klient.

Popyt na mieszkania 3-pokojowe, które w skali całego kraju są przedmiotem zainteresowania 35,4 proc. badanych, w największych miastach rozkłada się stosunkowo równomiernie. Ich udział w popycie wynosi od 29,5 proc. w Krakowie do 39,5 proc. w Poznaniu. Wszędzie klienci na M4 stanowią drugą co do wielkości grupę, ustępując liczebnie klientom na M3.

Większe dysproporcje można zaobserwować w strukturze popytu na mieszkania duże: 4-, 5-pokojowe i większe. W Gdańsku odsetek poszukujących tych pierwszych (4,5 proc.) jest aż dwukrotnie mniejszy niż w Krakowie (8,9 proc.) czy Wrocławiu (8,6 proc.). Natomiast w segmencie mieszkań największych – liczących 5 i więcej pokoi – liderem jest stolica, w której takich lokali szuka 7 na 100 klientów; w Krakowie chętni na nie stanowią 4 proc. popytu, a w Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku poniżej 2 proc. W Łodzi mieszkania 5-pokojowego szuka zaledwie 1 na 180 klientów.

Czytaj także: Rynek pierwotny kontra rynek wtórny - jakie mieszkania kupujemy chętniej?

Z badania portalu domy.pl wynika, że w skali całego kraju popyt na mieszkania liczące min. 4 pokoje wynosi zaledwie 9 proc. To znak, że dobie wysokiej podaży dużych mieszkań znalezienie nabywcy na taki lokal może być szalenie trudne. Co ciekawe, także kawalerki przestały być rozchwytywanym dobrem. Chętnych do ich zakupu jest aż 10-krotnie mniej niż zainteresowanych mieszkaniami 2- i 3-pokojowymi.

Wideo

polecane: FLESZ: Bez wiz do USA? Potrzebna pomoc Polaków.

Materiał oryginalny: Spada popyt na kawalerki, rośnie - na mieszkania dwupokojowe - Dolnośląskie Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3