Słowackie perły w narciarskiej koronie

Marek DługopolskiZaktualizowano 
Narty. 72 kolejki i gondole oraz 940 wyciągów w ciągu godziny mogą wywieźć na narciarskie szczyty ponad 500 000 turystów.

Wielka rzeka euro nie przestaje płynąć w słowackie góry. Nasi południowi sąsiedzi inwestują w kolejki, trasy zjazdowe i biegowe, hotele z ofertą spa, restauracje, termy i baseny. W ten sposób kuszą polskich narciarzy.

– Tylko w tym roku stacje zainwestowały 15 milionów euro – przypomina Ján Bošnovič, dyrektor Narodowego Centrum Turystyki Słowackiej w Polsce. – W zimie na polskich narciarzy będzie więc czekało ponad tysiąc kolejek i wyciągów, doskonałe nartostrady, a także sporo miłych niespodzianek – dodaje. Zachęcić do wyjazdu za południową granicę mają m.in. atrakcyjne pakiety narciarskie oraz spore upusty przy wcześniejszych rezerwacjach i zakupie skipassów przez internet.

Już ponad 100 stacji dysponuje instalacjami do sztucznego naśnieżania. Armatki mogą zabielić ponad 600 hektarów, a to przekłada się na około 220 km tras zjazdowych.

A jak z cenami karnetów? – Są przystępne – zapewnia dyrektor Bošnovič. Za jednodniowy skipass trzeba będzie zapłacić od 15 do 37 euro. Warto jednak pomyśleć o wielodniowych karnetach, a także siedmiodniowych pakietach pobytowych. To się bardziej opłaca.

Nabywając np. Slovakia Super Skipass na 7 ośrodków – Jasná Nízke Tatry, Tatranská Lomnica, Starý Smokovec, Štrbské Pleso, Aquapark Tatralandia, Park Snow Donovaly, Malinô Brdo – Ružomberok, Snowparadise Veľká Rača Oščadnica i Špindleruv Mlyn – będziemy mogli jeździć po 117 km tras. Karnet można zaś wykorzystać przez dowolnych 10 dni w sezonie, a kosztuje 290 euro. Za całodniowy skipass do jednego ośrodka zapłacimy w internecie 28 euro.

Góra armatek
Gdzie w tym roku najwięcej nowości? Jak zwykle w ośrodkach należących do Tatry Mountain Resorts. W minionych sześciu latach jej szefowie tylko w modernizację ośrodka Jasna Nizke Tatry, obecnie najlepszej słowackiej stacji narciarskiej, włożyli ponad 130 milionów euro. – To nie jest nasze ostatnie słowo – zapewnia Bohus Hlavaty, szef Tatry Mountain Resorts.

W tym sezonie do przyjazdu na Chopok zachęcać ma m.in. 29 nowoczesnych kolejek i wyciągów (w ciągu godziny mogą przewieźć blisko 30 000 osób). Ośrodek kusi też 45 km tras zjazdowych, w tym 7 km czarnych, 18 km czerwonych i 11 km łatwych, a także ośmioma strefami freeride’owymi. – Blisko 30 km nartostrad może być sztucznie dośnieżonych! – przypomina Sylvia Artzova z TMR. Nowoczesny system naśnieżający doprowadzony został aż pod sam szczyt. 450 armatek gwarantuje jazdę na nartach przez co najmniej 5 miesięcy w roku.

– Jasna jest takim miejscem, w którym na pewno nie zabraknie śniegu – zapewniają gospodarze stacji. Jeśli będzie trzeba, to można będzie go zrobić m.in. z 18 tysięcy metrów sześciennych deszczówki zgromadzonej w specjalnym zbiorniku.

Na stokach wietrznej góry więcej jest nie tylko armatek, ale także barier chroniących przed silnymi podmuchami i śniegiem. – Kaprysy natury nie będą nam więc takie straszne – twierdzą w Jasnej. Przypominają też, że poszerzone zostały trasy m.in. na Priehybę, Lukovą i Pretekárska, a na nocne śmiganie zaprasza Biela Put i Zahradky.

Jasna to także nowoczesne parki narciarskie dla dzieci Maxiland (Lucky, Biela Put i Krupova). – Gdy dzieci będą uczyć się jeździć na nartach, rodzice mogą szusować po bardziej wymagających stokach – przypominają gospodarze stacji. Są tu także restauracje i kluby m.in. Happy End, Von Roll, Rotunda-Chopok, Kosodrevina. Do tego siedem bezpłatnych parkingów, szkółka narciarska, snowpark, a także hotele w mocno zróżnicowanych cenach.

Szczyt atrakcji
Chopok to także góra... atrakcji. Na szczycie, na wysokośći 2004 m n.p.m., odnajdziemy niezwykłą Rotundę. To nie tylko restauracja dla stu osób – z interesującą ofertą m.in. deserów – ale także imponujący taras, z którego rozciąga się niesamowita panorama.

Nic więc dziwnego, że restaurację odwiedzają nie tylko narciarze i turyści, którzy chcą coś przegryźć, ale także miłośnicy malowniczych widoków na Tatry. A przecież na wierzchołku można zostać na dłużej, zatrzymując się m.in. w czterogwiazdkowym hotelu Rotunda.

Tutaj również „cumują” wagoniki dwóch najważniejszych kolejek – Funitela i 15 MGD Kosodrevina. To dzięki nim, w zależności od warunków i ochoty, narciarze mogą śmigać zarówno po północnej, jak i południowej stronie góry.

Nad północnymi stokami bezszelestnie mkną 24-osobowe wagoniki Funitela, jednej z najnowocześniejszych konstrukcji na świecie. 22 wagoników, szybko wspinających się po dwóch linach z Priehyby (1348 m n.p.m.) na Chopok (2003 m n.p.m.), nie powstrzymają nawet huraganowe wiatry, dochodzące w porywach do 120 km/h.

Znajdującą się po drugiej stronie Kosodrevinę ze szczytem łączy 15-osobowa gondolka. Po 6 minutach i 1432 m jej wagoniki zatrzymują się na Chopoku. W ciągu godziny na szczyt może wjechać do 2800 osób. Również ona jest odporna na podmuchy, ale „tylko” do 90 km/h.

Jasna Nizke Tatry została ostatnio zauważona na świecie. W Londynie stację wyróżniono nagrodą „The Best up and Coming Resort”. W prestiżowym World Snow Awards 2014 Jasną uznano za najprężniej rozwijającą się stację narciarską. Gospodarze ośrodka podkreślają, że w tym samym konkursie nagrodzono także austriackie Ischgl, amerykańskie Breckenridge i kanadyjskie Whistler. – W promieniu 300 km nie ma lepszego dużego ośrodka narciarskiego – z dumą podkreślają gospodarze stacji.

Tatrzańska Łomnica
– To nasza perła w koronie – tak o nowej kolejce nad Łomnicki Staw w Tatrzańskiej Łomnicy mówił w minionym sezonie Dusan Slavkovsky, członek zarządu TMR. – I nie jest to koniec inwestycji – zapewnił.

I rzeczywiście nie był. W ostatnich miesiącach na tatrzańskich stokach przybyło bowiem armatek śnieżnych, poszerzono też najtrudniejsze odcinki tras Esícka i General. Na narciarzy czeka teraz ponad 10 km tras, a zjeżdżać można z 2200 do 900 m n.p.m. (od górnej stacji krzesełka w Siodełku Łomnicy do dolnej stacji gondoli). – Gwarantujemy jazdę na nartach przez blisko 160 dni w roku – zapewnia Juraj Chovaňák z TMR.

Wspomnieć wypada, że to tutaj odnajdziemy najdłuższą – 6,5-kilometrową – nartostradę na Słowacji. Narciarze i snowboardziści mają zaś do dyspozycji m.in. najnowocześniejszą, 15-osobową gondolkę (od Startu do Łomnickiego Stawu), 8-osobowe krzesełko z charakterystycznymi niebieskimi osłonami w rejonie Bukowa Góra, a także 6-osobowe „pomarańczowe” krzesełko z Tatrzańskiej Łomnicy do stacji Start. Jest jeszcze 4-osobowa kanapa ze Startu do Cucoriedek, 4-osobowa gondola z Tatrzańskiej Łomnicy na Start, a także stare 2-osobowe krzesełko z Łomnickiego Stawu na Siodełko Łomnicy.

– Tatrzańska Łomnica to nie tylko najpiękniejszy tatrzański kurort, ale także rodzinna stacja ze wspaniałymi warunkami do nauki jazdy – zapewnia Juraj Chovaňák z TMR. – Oczywiście są też trasy dla tych, którzy już dobrze, a nawet bardzo dobrze jeżdżą. Takich warunków jak u nas nie ma w żadnym innym ośrodku – dodaje.

Jak na dwie stacje narciarskie, atrakcji więc całkiem sporo. I blisko polskiej granicy.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Słowackie perły w narciarskiej koronie - Dolnośląskie Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
k
kaja

Witam, czy może ktoś puszczał dziecko na wyjazd do austrii ze Snow Nation w Ferie zimowe??

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3