Przegląd Piosenki Aktorskiej: wielka siła piosenki

Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu nie stroni od eksperymentów. Po raz pierwszy w swojej 38-letniej historii sięgnął po formę panelu dyskusyjnego – koncertu. W niedzielę (27 marca) w Teatrze Muzycznym Capitol było gorąco.

Przegląd Piosenki Aktorskiej niewątpliwie udowodnił niewiarygodną wręcz moc piosenki. W dodatku zrobił to w najlepszy z możliwych sposobów: naukowo (właśnie tak!), artystycznie i w eleganckim stylu. Gwiazdą wieczoru był człowiek, który nie jest wokalistą. Prof. Mirosław Kocur, antropolog teatru i reżyser, osobowość teatralnego Wrocławia, zaprezentował swoją niezwykłą wiedzę i czarującą osobowość. Wszystko zaczęło się poważnym występem Chóru Akademii Muzycznej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, śpiewającego „Bogurodzicę”. Prof. Kocur opowiadał o początkach piosenki, greckich chórach, teatrze nō ze średniowiecznej Japonii, piosence miażdżącej zwykłe międzyludzkie relacje (na przykładzie masakr w Rwandzie i Kabulu), o sile wywodzącego się od rapsodów greckich rapu i o piosence miłosnej. Opowiadał ze swadą, z której słynie, budząc ogromny podziw. Konia z rzędem temu, kto stanąłby do egzaminu z prezentowanej wiedzy, dlatego mam nadzieję, że całość została zarejestrowana i będzie dostępna.

Przegląd Piosenki Aktorskiej: o przekonaniach

O sile piosenki rozmawiali: Katarzyna Janowska, moderatorka całości, Maria Peszek, Zbigniew Hołdys, Tomek Lipiński, Konrad Imiela, Agnieszka Glińska, Bisz. Śpiewali: Maria Peszek, Tomek Lipiński (zakończył „Jeszcze będzie przepięknie”), Cezi Studniak w duecie z Justyną Antoniak i Formacja Chłopięca Legitymacje. - Ateizm jest filarem tego, kim jestem, jako człowiek, a piosenka pozwala mi wyrazić człowieka – mówiła Maria Peszek, opowiadając o reakcjach na jej „Jezus Maria Peszek”. Z kolei Zbigniew Hołdys przypomniał, że każdy artysta ma prawo śpiewać, co chce. - A cenzura powinna zostać rozstrzelana – dodał.

Przegląd Piosenki Aktorskiej: o bardach

Paneliści wspomnieli też o dawnych bardach i sile piosenki kształtującej pokolenia. - „Mówię ci, że” powstała w 1985 roku, nie wiedziałem, jakie będzie miała życie – mówił Tomek Lipiński o swojej piosence. Trafiłem na czas Boba Dylana – dodał i nieoczekiwanie stwierdził: - Dawno temu mówiło się „przeżyliśmy potop szwedzki, przeżyjemy i radziecki”. Przeżyjemy PiS, damy radę. Zbigniew Hołdys dodał, że ludzie potrzebują pieśni, a dziś młode pokolenie nie nagrywa pieśni – protestów. Reprezentujący młode pokolenie raperów Bisz stwierdził, że siłą piosenki jest nazwanie niewyrażalnego. O tym, że „jeszcze będzie przepięknie”, zapewnił Tomek Lipiński. To był jeden z najbardziej twórczych i pobudzających wieczorów PPA w całej historii Przeglądu.

Małgorzata Matuszewska

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3