Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prewencyjne ABC: Jak chronić swój samochód

KPP Oleśnica
Złodzieje i policjanci są zgodni - nie ma aut, których nie da się ukraść, ale istnieją metody, które utrudniają pracę złodziejom.

Aby uchronić się przed nieprzyjemnością jaką z pewnością jest kradzież samochodu, można wyposażyć go w różne, bez problemu dostępne na rynku zabezpieczenia, prawidłowo je zamontować, uruchomić, zamknąć szyby, zamek i mieć nadzieję, że to wystarczy.
Kierowco, od czasu do czasu warto także przypomnieć sobie o kilku regułach bezpieczeństwa.

Oto kilka rad i zasad, których należy przestrzegać chcąc ustrzec się przed kradzieżą auta:
• Nie zostawiaj bagażu i innych cennych przedmiotów na widoku.
• Zamykaj drzwi za każdym razem, gdy opuszczasz samochód.
• Za pośrednictwem odpowiednich firm oznakuj swój pojazd.
• Oznakuj akcesoria samochodowe (akumulator, opony, reflektory, tapicerkę) to działanie może ułatwić późniejsza identyfikacje pojazdu.
• Zawsze zabieraj ze sobą klucze, nawet, jeśli samochód stoi w garażu.
• Zainstaluj alarm i nie zapominaj o jego uruchomieniu.
• Chowaj lub wykręcaj antenę za każdym razem, kiedy parkujesz.
• Przyglądaj się nieznajomym interesującym się twoim samochodem lub samochodem sąsiadów.
• Specjalne śruby do kół, dostępne na rynku, są rozsądnym zabezpieczeniem,
• Zamknięty na klucz korek wlewu paliwa zmusi złodziei do porzucenia samochodu po wy¬czerpaniu paliwa.
• Nigdy nie zostawiaj dokumentów w pojeździe, a zwłaszcza dowodu rejestracyjne¬go i rachunków ubezpieczeniowych.
• Najbezpieczniejszym miejscem do parkowania jest własny garaż. Jeśli go nie masz, to bar¬dzo uważnie wybierz miejsce do parkowania. Ruchliwy i dobrze oświetlony teren jest naj¬lepszy. Złodzieje nie chcą ryzykować. Jeśli parkujesz samochód w świetle dziennym, a pla¬nujesz do niego wrócić wieczorem, zastanów, się, jak będzie wyglądała okolica o tej porze. Staraj się korzystać z parkingów strzeżonych.
• Jeśli dostrzeżesz, że ktoś kradnie Twoje auto lub je okrada - szukaj pomocy. Nie działaj sam!!! Złodzieje są brutalni, zdecydowani, często uzbrojeni. Ratując auto możesz stracić życie lub zdrowie!
• Nie zapominaj o zablokowaniu drzwi, gdy zostawiasz samochód na parkingu,
• Jeśli stwierdzasz brak korka wlewu paliwa, to znaczy, że właśnie zaczęła się kradzież Twojego samochodu. Metoda na „korek wlewu” polega na tym, że złodzieje na podstawie wkładki zamka korka dorabiają klucze.
• Nawet, gdy wysiadasz z samochodu tylko na chwilę nie zapomnij wyjąć kluczyków ze stacyjki,
• Jeżeli stwierdzisz, że alarm jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo - nie lekceważ tego - być może złodzieje interesują się Twoim samochodem!
• Kupując radioodtwarzacz samochodowy, wybierz taki, który można wyjąć przed opuszczeniem samochodu i stosuj to.
• Jadąc w długą podróż - ubezpiecz wartościowy bagaż!
• Jeśli sprowadzasz auto z zachodu i jedziesz w głąb kraju lub tranzytem na wschód - spisz numery podwozia i silnika na osobnej kartce i ukryj ją w wybranym miejscu, byle nie w samochodzie,
• Nie zabieraj przygodnych pasażerów.
Kierowco, a czy wiesz jak to robią złodzieje?
Oto kilka najpopularniejszych metody kradzieży samochodów stosowanych przez polskich złodziei:
• Na koło. To najbardziej popularna metoda stosowana w naszym kraju. Złodzieje (pieszo lub z innego auta) sygnalizują kierowcy upatrzonego samochodu, awarię koła lub wlewu paliwa. Gdy kierowca zatrzyma się, by sprawdzić, co się stało, wyrzucają go z auta.
• Na kamienie i petardy. Modyfikacja metody na koło. Złodzieje jadący samochodem obok rzucają kamykami lub małymi petardami w koło lub w boczną szybę, by uwiarygodnić awarię.
• Na rurę. Złodzieje wskazują na rurę wydechową sygnalizując, że iskrzy. Proponują, by kierowca zostawił włączony silnik i sprawdził z tyłu, co się dzieje. Łatwo się nabrać, prawda?
• Na stłuczkę. Inny przebój polskich dróg. Złodzieje prowokują kolizję, lekko uderzając swoim samochodem w tył kradzionego auta. Metoda stosowana najczęściej na skrzyżowaniu lub na zatłoczonym parkingu.
• Na śmiecia. Na drodze przed samochodem pojawia się przeszkoda np. drzewo. Gdy kierowca wysiada, zostawiając zwykle kluczyki w samochodzie, oni wskakują do auta i odjeżdżają. Metoda stosowana często na pustych drogach albo przed bramami domów. Specjalizują się w niej złodzieje z krajów WNP, którzy na trasach tranzytowych napadają tak na swoich ziomków.
• Na zabitego psa lub dziecięcy rowerek. Zmodyfikowana metoda na śmiecia. Złodzieje podrzucają pod koła samochodu zwitek szmat. Kierowca czuje, że coś przejechał. Z sąsiedniego samochodu złodzieje krzyczą, że przejechał ich psa. Mogą też przed lub za manewrującym przy bramie, na parkingu samochodem ustawić dziecięcy rowerek lub wózek.
• Na gaz. Z samochodu jadącego obok złodzieje wrzucają przez uchylone okno do środka upatrzonego auta niewielki pojemnik z gazem łzawiącym. Kierowca staje, wysiada i... traci auto.
• Zajechanie drogi. Bandyci kilkoma samochodami zajeżdżają drogę. Siłą, bijąc lub terroryzując bronią, wyciągają kierowcę z auta.
• Pomoc w wypadku. Metoda stosowana na mało uczęszczanych drogach. Złodzieje wjeżdżają swoim autem do rowu, pozorując wypadek.
• Parkingowe przestawianie. Gdy kierowca upatrzonego auta próbuje zaparkować, przechodzień informuje go, że tu nie można stanąć. Gdy kierowca przestawia auto, złodzieje uderzają czymś w zderzak, sugerując, że doszło do stłuczki. Kierowca wybiega z auta, a oni nim odjeżdżają. To nowa metoda coraz częściej stosowana przy dworcach kolejowych (np. Centralnym w Warszawie), w okolicach hoteli, przy supermarketach.
• Na bagażnik. Można ją zastosować, gdy w samochodzie zainstalowany jest centralny zamek. Gdy samochód rusza, złodziej podbiega z tyłu i otwiera bagażnik. Zdezorientowany kierowca zatrzymuje się, wysiada i zostaje zaatakowany. Metoda stosowana m.in. w centrach handlowych, na parkingach i wszędzie tam, gdzie samochody jadą powoli.
• W czasie postoju. Często ofiarami tej metody padają cudzoziemcy, którzy odpoczywają na leśnych parkingach, w lesie lub na parkingach przy stacjach benzynowych. Bandyci wybijają szybę i wyciągają z auta zaspanego kierowcę.
• Uszkodzenie opony kolcem. Sposób stosowany przez bandytów zza wschodniej granicy. Przebijają koło, czekają w ukryciu, aż wymieni koło i dopiero wtedy atakują.
• Na wskoka. Coraz rzadziej stosowana. Samochód staje na światłach lub zatrzymuje się przed przejazdem kolejowym. W tym czasie bandyci wsiadają do samochodu i grożąc pobiciem lub pistoletem, wypychają kierowcę. By się przed tym bronić, trzeba zablokować zamek.
• W czasie jazdy próbnej. Metoda stosowana pod pozorem kupna samochodu. Kupiec wsiada do samochodu wraz z właścicielem. Po przejechaniu jakiegoś odcinka drogi, najczęściej na odludziu, wyrzuca go z wozu. Metoda popularna na południu Polski. Znane są przypadki kradzieży w ten sposób nowych, drogich samochodów podczas przejażdżki ze sprzedawcą.
• Na policjanta. Metoda stosowana najczęściej w czasie napadów na kierowców ciężarówek, rzadziej na drogie samochody osobowe. Bandyci przebrani są w mundury podobne do policyjnych, zatrzymują auta za pomocą czerwonej lampki lub lizaka.
• Napady na taksówkarzy. Złodzieje wsiadają do taksówki - najczęściej drogiego samochodu - zamawiają kurs na odludzie, tam wyrzucają go z auta.
• Na okazję. Ofiarami tej metody padają głównie cudzoziemcy. Po zatrzymaniu samochodu pasażer prosi o zatrzymanie się w miejscu, w którym czekają na kierowcę jego wspólnicy. Policjanci przestrzegają, że złodzieje zwykle stosują nie jedną, ale kilka opisanych powyżej metod naraz. Często je modyfikują, wymyślają nowe. Za upatrzonym samochodem może jechać nawet kilka aut. Mogą to być zdezelowane polonezy czy duże fiaty, mogą też drogie volkswageny czy mazdy.
Otwarcie i uruchomienie samochodu zajmuje złodziejowi najczęściej kilkanaście sekund. Złodzieje są przekonani, że nie ma takiego zabezpieczenia, którego nie dałoby się pokonać. Te, które znajdują się na rynku, mogą najwyżej odstraszyć smarkaczy kradnących radia, ale nie fachowców. Są jednak sposoby, które mogą utrudnić, a przez to wydłużyć czas kradzieży.
Zastosowanie choćby najbardziej skomplikowanego, ale pojedynczego zabezpieczenia samochodu nie stanowi dla złodzieja większej przeszkody. Gdy jednak natrafi na kilka uzupełniających się wzajemnie systemów antywłamaniowych, na ich złamanie lub obejście poświęcić musi dużo cennych, niebezpiecznych dla niego minut. W tym czasie może zostać przepłoszony lub sam zrezygnuje, nie radząc sobie z uruchomieniem pojazdu. W praktyce najskuteczniejsze okazują się blokady mechaniczne, występujące razem z urządzeniami elektronicznymi - autoalarmami i immobiliserami.
Blokada kierownicy
To jedno z najpopularniejszych zabezpieczeń. Budowa jest bardzo prosta - stalowy pręt, zwany popularnie laską, mocuje się na kole kierownicy. Chodzi o to, by uniemożliwić pełen obrót kierownicy - wystający element zahacza o szybę, drzwi czy fotele. Umieszczony w blokadzie zamek może być zamykany cyfrowo lub kluczykiem. Takie urządzenia odstraszają głównie początkujących złodziei.
Na targach motoryzacyjnych pojawiło się jeszcze inne zabezpieczenie kierownicy - metalowa puszka, wyglądem przypominająca minę przeciwczołgową. Blaszana konstrukcja zabezpiecza dostęp do kierownicy, przez co znacznie utrudnia jej wygięcie lub przepiłowanie.
Blokada kierownicy i pedałów
Inny powszechnie stosowany typ mechanicznego zabezpieczenia pojazdów to zakrzywiony na końcach pręt, łączący kierownicę z jednym z pedałów - tzw. Fajka. Można również nabyć blokady wszystkich pedałów. Ich konstrukcja sprawia, że po naciśnięciu jednego z pedałów wciskane są wszystkie.
Blokady skrzyni biegów
Do niedawna stosowano zewnętrzne blokady - ich zadaniem było unieruchomienie lewarka na wstecznym biegu. Złodzieje znaleźli jednak proste rozwiązanie: przecinali cienki pręt lewarka tuż przy podłodze. Teraz dużą popularnością cieszą się blokady wewnętrzne - montowane w środku tunelu, zawierającego skrzynię biegów, pod podłogą auta. Urządzenie wykonuje się ze stopów stali z domieszką tytanu. Jak wskazują policyjne statystyki, to dość skuteczne zabezpieczenie.
Blokada hamulców
Specjalny system włączony do obiegu hydraulicznego hamulców sprawia, że w przypadku kradzieży auta, już po pierwszym naciśnięciu na pedał hamulca, samochód staje.
Immobiliser
To skomplikowany układ elektroniczny, powodujący odcięcie elektrycznego zasilania silnika samochodu. Bez oryginalnego kluczyka, w którym znajduje się elektroniczny chip z kodem uruchamiającym instalację elektryczną, zapalenie silnika wymaga od złodzieja nie lada umiejętności i znajomości budowy auta.
Ukryty włącznik
Niezwykle skutecznym rodzajem immobilisera, o banalnie prostej konstrukcji, jest założenie przez elektryka samochodowego ukrytego wyłącznika zapłonu. Zwykły pstryczek montuje się w miejscu dowolnie wybranym przez właściciela pojazdu - np. pod deską rozdzielczą, pod fotelem, w kolumnie kierownicy, w schowku. Odnalezienie przez złodzieja odpowiedniego włącznika zajmuje wiele czasu.
Centralny zamek z alarmem
Najpowszechniejszym i najwygodniejszym systemem zabezpieczeń samochodów jest centralny zamek oraz autoalarm uruchamiany drogą radiową lub za pomocą podczerwieni z miniaturowego pilota. Alarm reaguje w przypadku otwarcia drzwi, uruchomienia silnika, a dzięki wmontowanym wewnątrz detektorom ruchu - nawet po wybiciu szyby. Coraz rzadszy na szczęście staje się stary typ autoalarmów, uaktywnianych przy delikatnych ruchach auta, spowodowanych choćby podmuchami wiatru.
Satelitarne śledzenie
Sygnał nadawany z ukrytych we wnętrzu auta niewielkich urządzeń elektronicznych odczytywany jest przez 24 satelity, należące do systemu GPS (Global Position System) i przekazywany do centrali systemu, gdzie ustala się jego położenie - długość i szerokość geograficzną, co pozwala sytuować pojazd z dokładnością do kilkudziesięciu metrów, niezależnie od tego, czy porusza się z dużą prędkością, czy ukryty jest w garażu.
System identyfikacji głosowej
Jednym z ciekawszych zabezpieczeń obecnych na polskim rynku stał się niemiecki system identyfikacji głosowej Vocal SCW1: po prostu immobiliser wyłączany przez słowo-klucz, wypowiadane przez właściciela auta.
Znakowanie pojazdu
Znakowanie nie jest metodą zabezpieczania aut przed kradzieżą, lecz pomocą w ich odszukiwaniu i identyfikacji. Na wszystkich lub niektórych elementach szklanych (szyby, reflektory, lusterka) za pomocą żrącego żelu lub strumienia piasku wycina się osiem ostatnich cyfr z numeru nadwozia. Dodatkowo specjalnym pisakiem, którego ślad widać tylko w świetle lampy ultrafioletowej, nanosi się podobne numery we wnętrzu auta - na desce rozdzielczej, fotelach, w bagażniku itp. Po odnalezieniu samochodu poszkodowany może dzięki temu udowodnić, że to jego auto.
Ukryte chipy
Dość skuteczną metodą ochrony przed złodziejami bywa montaż maleńkich (ok. 1 cm kw.) chipów elektronicznych, zawierających jedyny i niepodrabialny kod własny. Właściciel samochodu montuje jeden z nich w widocznym miejscu, a drugi ukrywa, np. w desce rozdzielczej, fotelu czy słupku bocznym. Elektroniczny element jest trudny do wykrycia, bo nie wysyła sygnałów, ale za pomocą niewielkiego skanera można z odległości kilku centymetrów odczytać jego indywidualny kod i udowodnić, iż jest się właścicielem auta.
Szanowni Państwo również nie bez znaczenia dla tego typu zdarzeń, jest między innymi znakowania elementów wyposażenia każdego samochodu. Możemy tylko w sobie wiadomy sposób i miejscu oznakować np. tzw. „tajnopisem” :
• światła (lampy),
• fotele i elementy karoserii,
• felgi oraz inne elementy wyposażenia.
Zwróćcie również uwagę by pojazdy parkować, jeśli jest to tylko możliwe w takich miejscach w których funkcjonuje np. monitoring miejski, miejscach oświetlonych

i widocznych w różnej porze dnia i nocy. Ważnym jest wykonanie zdjęć własnych pojazdów
i ich wnętrza. To również ułatwi między innymi nam i Państwu identyfikację. Nie bez znaczenie dla tego typu przestępstw jest szybkość zgłoszenia i uzupełnienie nam niezbędnych do identyfikacji skradzionego pojazdu danych identyfikacyjnych (nr nadwozia tzw. nr VIN, nr silnika, kolor, marka – nie spodziewacie się Państwo jak wielu z nas tych niby podstawowych danych nie zna. I nie ma ich nigdzie odnotowanych. A zdarzają się bardzo często przypadki utraty pojazdów z dokumentami, które pozostawiacie w ich wnętrzu i co wtedy ???
Mamy nadzieję, że te kilka uwag i przestróg spowoduje większe dbanie o własne mienie jakim jest ukochany samochód, często zakupiony za b duże pieniądze, ciężko odkładane i zbierane.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto