Prawie 40 proc. klientów jest gotowych na zakup mieszkania w bloku z wielkiej płyty

Blisko 3/4 klientów na zakup mieszkań preferuje lokale w budynkach wzniesionych z cegły. Wielką płytę wybrałoby niespełna 7 proc. ankietowanych, natomiast w budynku wybudowanym w technologii „rama H”, która powszechnie stosowana jest dziś przez deweloperów, chciałby zamieszkać co dwudziesty nabywca mieszkania – wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez portal nieruchomości domy.pl. Jednak są czynniki, które powodują zmianę tych proporcji.
 Jarosław Ziarek

Tradycyjna cegła wciąż uznawana jest za najlepszy budulec, z którego może być wzniesiony budynek mieszkalny. To przekonanie sprawia, że ponad 73 proc. klientów poszukujących obecnie ofert sprzedaży mieszkań, preferuje zakup lokalu w budynku z cegły.

Czytaj także: Bliska odległość od tramwaju zwiększa atrakcyjność mieszkania

Lokalami w budynkach wznoszonych w technologii „rama H”, w której żelbetowy szkielet wypełniany jest cegłami lub pustakami, zainteresowanych jest ponad trzy razy mniej klientów – zaledwie 21 proc. Najprawdopodobniej jest to efekt nieznajomości technik budowlanych. Zdecydowana większość mieszkań oddanych do użytku w ostatnich latach oraz obecnie budowanych, to budynki wznoszone właśnie w tej technologii.

Tylko 7 na 100 klientów zainteresowanych zakupem mieszkania poszukuje lokali w blokach z wielkiej płyty. Ta typowa dla epoki późnego PRL-u technologia nie cieszy się dobrą sławą. Często podnoszone są głosy, że żywotność wybudowanych z żelbetonowych płyt budynków przewidziana była na zaledwie 40 lat i po upływie tego czasu bloki nie powinny być już użytkowane. Życie pokazuje jednak, że całe osiedla wybudowane w tej technologii wciąż stoją i mają się całkiem nieźle. Mimo, że mieszczące się w nich mieszkania odbiegają od współczesnych standardów (mniejsze metraże, niższa wysokość pomieszczeń, niska jakość użytych materiałów, gorsze wykończenie, itd.) to jednak wciąż są przedmiotem znacznej części obrotu na rynku. Mają bowiem szereg bardzo istotnych atutów – zwykle dobrą lokalizację z rozwiniętą infrastrukturą handlowo-usługową, poszukiwane obecnie metraże (dwa lub trzy pokoje na relatywnie małej powierzchni), a przede wszystkim – ceny niższe niż w przypadku budynków zbudowanych z cegły lub w technologii „rama H”.

I właśnie niższa cena jest tym czynnikiem, który sprawia, że w toku poszukiwań mieszkania część klientów rezygnuje ze swoich pierwotnych preferencji. Jak wynika z badania portalu domy.pl, co piąty klient szukający mieszkania w budynku z cegły gotów jest kupić lokal w bloku z wielkiej płyty, jeżeli ten będzie o min. 15 proc. tańszy. Cena niższa o 10 proc. skłoniłaby do zakupu mieszkania w bloku z wielkiej płyty 5 proc., a lepsza lokalizacja takiego lokalu 7 proc. entuzjastów cegły.

Większą elastyczność w kwestii wielkiej płyty wykazują klienci deklarujący chęć zakupu mieszkania wybudowanego w technologii „rama H”. W tej grupie prawie połowa badanych skusiłaby się na lokal w bloku z wielkiej płyty, jeżeli byłby on tańszy lub znajdował się w lepszej lokalizacji.

Prawie 29 proc. zwolenników mieszkań budowanych w technologii „rama H” zamieszkałoby w wielkiej płycie, gdyby takie M było o ponad 15 proc. tańsze od podobnego w budynku w „ramie H”. Co dziesiąty badany dałby się skusić jeszcze mniej atrakcyjną „promocją”, czyli ceną niższą o 10-15 proc. Mieszkanie w wielkiej płycie, ale w dogodniejszej lokalizacji również wybrałoby dziesięciu na stu zwolenników „ramy H”.

Zobacz też: Najwięcej chętnych jest na mieszkania do 230 tysięcy

Z odpowiedzi udzielonych przez uczestników badania portalu domy.pl wynika, że mieszkania w blokach z wielkiej płyty to wciąż bardzo popularny „towar”, a niepochlebne opinie na jego temat mają się nijak do rzeczywistości. O ile bowiem poszukiwanie takich ofert deklaruje jednoznacznie tylko 7 proc. ankietowanych, to realnie – uwzględniając niższe ceny i lepsze lokalizacje – na zakup mieszkania w wielkiej płycie gotowych jest blisko 40 proc. klientów!

Portal nieruchomości domy.pl

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3