18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Porady, dzięki którym ograniczysz ilość węglowodanów w swojej diecie

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by ** RCB ** (flickr)
Jeśli stale przybierasz na wadze, zastanów się, czy w twoim jadłospisie nie znajduje się zbyt dużo węglowodanów. Może warto ograniczyć ich spożycie? Dowiedz się, jak to zrobić.

Węglowodany stanowią ważny element diety, ale spożywane w nadmiarze, przyczyniają się do wzrostu masy ciała. Dlatego też, jeśli zależy ci na utrzymaniu lub uzyskaniu prawidłowej wagi, kontroluj ilość oraz jakość cukrów w jadłospisie. Pamiętaj również, że o ile węglowodany złożone, pochodzące między innymi z pełnoziarnistych produktów spożywczych, korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu, węglowodany proste (np. obecne w słodyczach), które szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, warto ograniczać.

Jak zmniejszyć udział cukrów w diecie?

Nawyki żywieniowe kształtują się od dzieciństwa, dlatego nie należy dziwić się, że pomysł zmniejszenia ilości węglowodanów w diecie może być poważnym wyzwaniem dla osób, które każdego dnia spożywają słodycze, słodkie napoje gazowane i jasne pieczywo. To wyzwanie warto jednak podjąć, by uniknąć otyłości, a co za tym idzie, wzrostu podatności na rozwój cukrzycy i innych chorób przewlekłych. Teoretycznie, zmiany w jadłospisie można wprowadzić z dnia na dzień, całkowicie odstawiając ubogie w składniki odżywcze pokarmy i uzupełniając jadłospis owocami, warzywami i pełnoziarnistymi produktami zbożowymi. W praktyce nie jest to tak proste, ponieważ organizm przyzwyczajony do konkretnego sposobu odżywiania potrzebuje czasu na oswojenie się z nowym podejściem do żywienia. Trwałe modyfikacje diety warto więc wprowadzać stopniowo i nie pozbawiać się od razu całej przyjemności jedzenia. Od czego zacząć:

- Jeśli masz w zwyczaju przechowywać w domu zapasy słodyczy, spróbuj zmienić swoje nawyki podczas zakupów. Będąc w sklepie, omijaj szerokim łukiem półki ze słodkościami do momentu, w którym domowe zasoby się wyczerpią. Gdy nie będziesz miał pod ręką batoników ani czekoladek, zmniejszenie ich spożycia będzie dużo łatwiejsze – zanim pobiegniesz do sklepu po przekąskę, zastanowisz się, czy naprawdę masz na nią ochotę, czy też chęć na niezdrowe jedzenie wynika ze złego nastroju lub nudy.

- Przestań słodzić herbatę i kawę, zwłaszcza gdy pijesz je kilka razy dziennie.

- Zastanów się, w jaki sposób możesz zastąpić produkty bogate w cukry bardziej wartościowymi pod względem odżywczym pokarmami. Jeśli między posiłkami sięgasz po ciastka i cukierki, zawczasu przygotuj sobie porcję orzechów i rodzynków w małej miseczce. Pamiętaj jednak, by była to niewielka porcja – bakalie są bowiem stosunkowo kaloryczne.

- Często jesz na śniadanie płatki kukurydziane? Wbrew pozorom, nie jest to dobry pomysł. Dużo zdrowsze i znacznie mniej kaloryczne są płatki owsiane, ewentualnie muesli z dodatkiem orzechów i rodzynków.

- Pamiętaj, że całkowita rezygnacja z węglowodanów nie jest wskazana! Dobrym pomysłem jest jednak spożywanie ich w ściśle określonych porcjach. Wielki talerz makaronu nie syci bardziej niż mały lub średni – porcja, która mieści się w szklance, całkowicie wystarczy do zaspokojenia głodu. Także w przypadku ryżu i ziemniaków wskazany jest umiar, przy czym zalecana porcja powinna być jeszcze o połowę mniejsza.

- Dbaj o urozmaicenie jadłospisu – ziemniaki do obiadu to klasyka, ale możesz zastąpić je kalafiorem, brokułami lub fasolką szparagową, czyli warzywami o niższej zawartości skrobi.

- Jeśli lubisz soki owocowe, uważaj – większość z nich jest dosładzana cukrem i stosunkowo kaloryczna. Mimo to nie sycą nawet w połowie tak skutecznie jak zwykłe świeże owoce, dlatego zamiast pić szklankę soku pomarańczowego, zjedz jedną lub dwie pomarańcze.

- Zwiększ podaż zdrowych tłuszczów – często jedz awokado, orzechy, tłuste ryby i doprawiaj sałatki oliwą z oliwek.

Subtelne zmiany w jadłospisie mogą z czasem przyczynić się do poprawy funkcjonowania organizmu i korzystnie wpłynąć na sylwetkę. Warto rozważyć wprowadzenie ich w okresie wiosenno-letnim, gdy bogactwo sezonowych owoców i warzyw sprzyja zdrowemu odżywianiu.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3