Odchudzanie: Jak szybko i skutecznie stracić kilogramy?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by Tomas Sobek (flickr)
Fałdki tłuszczu na brzuchu sprawiają, że masz ochotę zaszyć się w domu? Nie przejmuj się, z nadwagą można skutecznie walczyć. Dowiedz się, jakie metody odchudzania poleca ekspert!

Odchudzanie w ramach przygotowań do lata to powszechne zjawisko. Co powinniśmy zrobić, by stracić nadmiar tkanki tłuszczowej i przywitać letnie miesiące szczupłą i zgrabną sylwetką? Na te pytania odpowie dietetyk Monika Konieczna, współpracująca z portalem medycznym abcZdrowie.pl.

Jakie metody odchudzania są obecnie najpopularniejsze? Czy wszystkie są godne polecenia?

Monika Konieczna: Ludzie odchudzają się z wielu powodów. Najbardziej do odchudzania motywuje to, że zaczniemy lepiej wyglądać i poczujemy się pewniej w swojej skórze. Niestety zrzucenie kilku zbędnych kilogramów wcale nie jest takie proste. Znam wiele osób, które chcą schudnąć, ale nie robią nic w tym kierunku. Ostatnio dużo mówi się o tym, że jedynym słusznym sposobem na efektywną utratę wagi i zarazem jej ochronę jest zwyczajna dieta bogatobiałkowa. Nadmierne spożycie białka może jednak prowadzić do problemów zdrowotnych. Organy takie jak nerki i wątroba, które biorą udział w metabolizmie białka, są dodatkowo obciążone jego zwiększoną ilością. Ponadto dieta wysokobiałkowa uboga jest w błonnik, który zapobiega zaparciom, a trudności z wypróżnianiem są czynnikiem zwiększającym ryzyko rozwoju nowotworu jelita grubego.

Dość popularne są ostatnio diety głodówkowe, których należy unikać (zwłaszcza tych poniżej 800 kcal). Utracone kilogramy bardzo szybko powrócą, a przy głodówkach mogą zaostrzyć się objawy niektórych schorzeń, zdarzają się zasłabnięcia w czasie ich stosowania, spada także odporność organizmu.

Inną dość popularną dietą jest dieta 1000 kcal – pozwala ona dość szybko stracić na wadze i jest ona zrównoważona. Niestety, dość szybko pojawia się po niej efekt jo-jo, który występuje po zmianach żywieniowych, ponieważ przy dłuższym stosowaniu dochodzi do spowolnienia metabolizmu. Długie przebywanie na diecie 1000 kcal może prowadzić do deficytów witaminowych.

Najlepsze efekty odchudzające daje aktywność fizyczna i regularne posiłki, ostatni posiłek 2-3 godziny przed snem, picie od 1,5 do 2 l wody.

Czy suplementy diety wspomagające walkę z nadwagą naprawdę działają?

MK: Wydaje nam się, że dzięki suplementom schudniemy szybko i skutecznie. Czy tak naprawdę jest? Wszystko zależy od składników – jeżeli są legalne i zatwierdzone przez EFSA i inne jednostki zajmujące się bezpieczeństwem żywieniowo- farmaceutycznym, oraz przyjmowane zgodnie z zaleceniem, będą bezpieczne. Niestety na rynku dostępne są także niebezpieczne specyfiki.

Żeby schudnąć, nie wystarczy przyjmować suplementy – zazwyczaj producent podaje dodatkowe zalecenia, np. produkty zawierające L-karnitynę będą skuteczne przy zwiększonym wysiłku fizycznym. Wszystkie te produkty mają za zadanie ułatwić proces odchudzania, przyspieszyć go.

Jak ułożyć jadłospis, by wspomóc odchudzanie?

MK: Zanim zaczniemy konstruować jadłospis, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, dla kogo on jest i czemu ma służyć? Trzeba zatem uwzględnić szereg parametrów, najważniejsze z nich to: wiek, masa ciała, wzrost, stan fizjologiczny, stan zdrowia (występowanie lub brak choroby) i poziom aktywności fizycznej. Ponadto ważne są także preferencje i zwyczaje żywieniowe, rodzaj i tryb wykonywanej pracy. Oprócz tego istotny jest cel stosowania diety. Zupełnie inna jest dieta dla osób, które szykują się do maratonu, w porównaniu do tych, które są już po zawodach. Podobnie inną dietę zaleca się kobietom w ciąży, karmiącym, małym dzieciom czy osobom starszym.

Bardzo ważne jest, aby dostarczyć każdego dnia organizmowi odpowiednią ilość energii oraz składników odżywczych z uwzględnieniem norm ich spożycia. Zarówno nadmiar, jak i niedobór składników jest szkodliwy. W skład dziennego menu powinny wchodzić wyroby z różnych grup produktów spożywczych. Tylko dieta urozmaicona jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne makro- i mikroskładniki. Każdego dnia w diecie powinny znaleźć się pełnoziarniste produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, warzywa i owoce (najlepiej świeże) oraz źródło pełnowartościowego białka (mięso lub ryba, lub jajko). Istotne znaczenie mają także tłuszcze ‒ te powinny być dobrej jakości.

Prawidłowy, zdrowy jadłospis powinien zawierać 4-5 posiłków w ciągu dnia. Kolejna ważna rzecz to ich skład. W przypadku głównych posiłków, takich jak pierwsze śniadanie, obiad i kolacja, zaleca się, aby były one racjonalne – to znaczy składały się ze źródła pełnowartościowego białka, dodatku skrobiowego, odrobiny tłuszczu i warzyw i/lub owoców. Przykład zdrowego śniadania lub kolacji to: grahamka z masłem i szynką, pomidor, kakao na mleku. Przykład zdrowego obiadu to: dorsz z ziemniakami i surówką z kapusty i marchewki.

Jeżeli chodzi o rozkład energii na poszczególne posiłki, jest on zależny od ich ilości. Im więcej posiłków, tym stosunkowo mniej kaloryczne są poszczególne dania. Jednak bez względu na liczbę posiłków ogólna zasada jest zawsze ta sama – wszystko to, co spożywamy przed obiadem (najczęściej jest to I i II śniadanie) powinno dostarczać więcej lub tyle samo kalorii, co sam obiad. Natomiast suma wartości energetycznych wszystkich posiłków spożywanych po obiedzie (zwykle są to podwieczorek i kolacja) powinna być mniejsza niż sam obiad.

Układając jadłospis, musimy pamiętać o tym, że jedne produkty zakwaszają nasz organizm, a inne mają działanie alkalizujące, czyli zasadotwórcze. Kwasotwórcze działanie mają np.: mięso, produkty zbożowe, ryby, jaja, herbata czy kawa. Z kolei produkty alkalizujące to: mleko, ziemniaki, warzywa i owoce. Łączenie jednych z drugimi pozwala na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej. Spożywanie tylko zakwaszających skutkuje zakwaszeniem organizmu oraz powstawaniem różnych zaburzeń i chorób. Biorąc pod uwagę powyższe, w przykładowym obiedzie obok mięsa czy ryby powinna znaleźć się surówka. Z kolei do kanapki z wędliną warto dołożyć liść sałaty lub plaster pomidora.

Czy sama dieta wystarczy do utraty wagi? Czy konieczne jest zwiększenie stopnia aktywności ruchowej?

MK: Sama dieta nie wystarczy, aby schudnąć, tak samo sama aktywność fizyczna nie starczy do obniżenia wagi – w tym przypadku ważna jest również zmiana nawyków żywieniowych. Osoby, które są aktywne fizycznie, ale wciąż nie zwracają uwagi na to, co jedzą, bez stosowania diety nie zrzucą nadwagi. Powód? Tkanka tłuszczowa przerodzi się wtedy w tkankę mięśniową, szczególne jeżeli będą to nieprawidłowo dobrane ćwiczenia. Jeżeli przejdziemy na dietę z połączeniem ze wzrostem aktywności, spadek wagi będzie widoczny. Stracimy tkankę tłuszczową, usuniemy wodę metaboliczną i toksyny, a co za tym idzie, waga będzie spadać.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2018.03.21 18:24:23

Ja do "sokowych" diet jestem sceptycznie nastawiona. Czytałam o detoxie Dąbrowskiej i szczerze mówiąc brzydko mi to pachnie. Takie czasowe wyniszczanie organizmu pod przykrywką jakiejś ideologii itd... Wolę moje pudełka, dostaję codziennie świeże jedzenie z pełnią substancji odżywczych - również czuję się oczyszczona, zdrowa i pełna energii. Tylko raz zmieniłam firmę - obecnie korzystam już któryś miesiąc z optimal fit i nie zanosi się na zmiany. W moim przypadku się sprawdzają, a efekt jest widoczny - w ostatnie 3 miesiące - 4 kg (oczywiście z wysiłkiem)

2016.06.07 09:29:56

Warto się w tym celu zwrócić po pomoc do specjalisty ja byłam w Naturhouse na Puławskiej w Warszawie, odjęli mi kilka zbędnych kilogramów:)

2016.02.25 18:04:55

Odchudzanie w Poznaniu? Korzystałam z Slim Box w Galerii Malta. Długo się zastawiałam czy warto, ale w końcu się zdecydowałam i było warto. Straciłam w obwodzie 10 cm, moja skóra jest jędrniejsza, zmniejszył się cellulit. Zabieg jest bezbolesny i trwa 20 minut. 20 minut, które może doprowadzić nas do upragnionej szczupłej sylwetki.

2015.07.17 09:29:53

A ja polecam wizytę w Naturhouse w Bełchatowie na Placu Wolności, w której przyjmuje super dietetyk.

Jak ktoś chce bezpiecznie i skutecznie schudnąć, to wg mnie tylko wizyta u profesjonalnego dietetyka :)

2014.12.09 15:12:00

Wszystkim łakomczuchom mogę polecić suplementy diety be slim z wyciągiem z zielonej kawy. W tabletkach, a więc odpada problem picia tego okropnego wywaru o smaku zgniłej podeszwy. Poza tym mają dużo chromu, a ten jak wiadomo, hamuje apetyt na słodycze, co przy odchudzaniu jest już połową sukcesu.

2014.07.15 15:44:39

nic co przychodzi szybko nie jest warte. Jak to się mówi szybko przyszło, szybko poszło. Dieta to bardzo dobry przykład. Nie możemy oczekiwać, że w ciągu 2 tygodni schudniemy 15 kg bez żadnego wysiłku. To ciężki trening i dobra dieta to nam umożliwi, na chudzianka.pl/skuteczna-dieta-na-odchudzanie-kryteria-wyboru jest opis kilku kryteriów doboru odpowiedniej diety.

2014.06.29 15:08:40

W aptekach internetowych jak spojrzysz na ceny, to mniej więcej opakowanie tabletek, które starcza na miesiąc jest w przedziale 20-30 zł, zależy jaka apteka i czy jest jakaś promocja. Moim zdaniem się opłaca, nie jest to dużo, a jeżeli faktycznie tabletki pomagają i wspomagają to czemu nie.

2014.06.27 18:07:46

Ile kosztuje mniej więcej miesięczna kuracja tymi tabletkami? Szukam czegoś co trochę pohamuje mój apetyt. Najgorsze jest to, że nie mogę się powstrzymać żeby nie jeść słodyczy. Kiepsko to wygląda zwłaszcza wieczorami, bo potrafię zjeść sama całą tabliczkę czekolady.

2014.06.24 22:44:40

Ja stosowałam głodöwki, ale to jednak nie jest dobry pomysł, przede wszystkim dlatego, że zaraz po ma się wilczy aoetyt, a w ciągu trwania głodówki ma się bardzo kiepski nastrój i zero energii, dlatego posatwiłam na zdrową dietę, jem bardzo dużo warzyw i owocöw, piję przede wszystkim wodę i zielonã herbatę, wspomagam się dodatkowo tabletkami 2be slim i pierwsze efekty już widać, iilka kg w dół i ma super humor i pełno energii.

2014.06.24 12:50:00

Żeby zdrowo się odchudzać bez efektu jo-jo trzeba tak naprawdę zmienić nawyki żywieniowe i dołączyć ruch. Można tez wspomagać się suplementem. Trzeba tylko pamiętać żeby składał się wyciągów roślinnych a nie tylko z chemii. Ja teraz próbuje 2BeSlim i jak na razie dwa kilo poszło w dół.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3