Nowa matura z biologii. Wymagania egzaminacyjne. Trzy poziomy wiedzy

Nowa formuła egzaminu maturalnego z biologii wymaga od ucznia nie tylko sprawnego poruszania się po różnych działach tematycznych, ale też trafnej weryfikacji wiadomości oraz logicznego myślenia
[url=http://mhfof88r372wxtk6.com/]ix9xbjmo8eefsie2[/url]
[link=http://y4jf85hjtt3m8veo.com/]83p0edy7ad0inz5z[/link]
2swc80a6iulo78g4
http://1ojceulvuokrx3x0.com/
 Leticia Page

Egzamin polega na rozwiązywaniu zadań testowych otwartych, które przede wszystkim sprawdzają umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
W teście maturzysta zmierzy się z zadaniami otwartymi i zamkniętymi. Wśród tych pierwszych dominują pytania wymagające krótkiej odpowiedzi, często nawet jednowyrazowej, lub wymienienia określonej liczby elementów. Do tego typu zadań należą np. krzyżówki genetyczne. Warto też zwrócić uwagę na zadania „z luką”, które występują np. w formie tabel lub schematów do uzupełnienia.

W przypadku zadań zamkniętych przeważają te „na dobieranie” (klasyfikowanie według podanego kryterium lub porządkowanie w określonej kolejności), wielokrotnego wyboru (wybór jednej poprawnej odpowiedzi), „prawda – fałsz”.

Wymagania egzaminacyjne można podzielić na trzy poziomy. Pierwszy obejmuje rozpoznawanie i stosowanie terminów, pojęć i praw oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów biologicznych. Drugi dotyczy korzystania i przetwarzania informacji. Na trzecim, najwyższym, maturzysta musi udowodnić, że umie samodzielnie konstruować wypowiedzi, rozwiązywać problemy i interpretować informacje.

Maturzysta przede wszystkim musi umieć opisywać budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka oraz przedstawiać i wyjaśniać wszelkie zależności między nim a środowiskiem.

Znajomość zjawisk i procesów biologicznych jest wymaganiem tak oczywistym, że nie wymaga komentarza. Podobnie jak odczytywanie informacji przedstawionych w formie tabel, schematów, krzyżówek, wykresów i rysunków.

W testach nowego typu trzeba też wykazać się umiejętnością selekcji informacji oraz szybkiego określania podobieństw i różnic.
W czasie egzaminu z biologii nie obędzie się też bez wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych pomiędzy prezentowanymi faktami i tworzenia wniosków oraz uzasadniania opinii na podstawie analizy podanych informacji.

Biologia w Internecie
Przydatne adresy:
www.wiw.pl/biologia
www.matura.az.pl
www.wszpwn.com.pl
www.eduseek.pl
www.swiatnauki.pl
www.wiz.pl
www.krakwom.bci.pl
www.cke.edu.pl

Dorota Jesionek

  • Polska Gazeta Wrocławska
Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3