Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Nie znaczy nie". Kampania mająca pokazać dzieciom, jak chronić dzieci przed molestowaniem [wideo]

Arkadiusz Gołka
Kampania ma uczulić na problem molestowania seksualnego dzieci
Kampania ma uczulić na problem molestowania seksualnego dzieci mat. pras.
Rusza polska edycja akcji Rady Europy "1 na 5", w której na filmach dzieci krzyczą "Nie chcę", "Nie zdejmę" czy "Nie zrobię". Zachęca do uczenia dzieci oporu wobec seksualnego zagrożenia ze strony dorosłych.

Badania Rady Europy pokazują, że jedno na pięcioro dzieci w Europie jest molestowane seksualnie. 80 proc. dzieci wykorzystywanych seksualnie zostało skrzywdzonych przez znaną im osobę. Dzieci wykorzystane seksualnie przez osobę dorosłą zazwyczaj nikomu o tym nie mówią. Tymczasem według polskich badań tylko połowa rodziców rozmawia z dziećmi o zagrożeniach związanych z przemocą seksualną.

Dlatego Fundacja Dzieci Niczyje wystartowała z kampanię edukacyjną GADKI w ramach polskiej edycji kampanii Rady Europy "1 na 5". Rodzice będą mogli dowiedzieć się z niej, jak w prosty i zrozumiały sposób, przekazać dziecku informacje o niebezpiecznych sytuacjach i adekwatnych sposobach reagowania.

Kampania ogniskuje się wokół akronimu GADKI, stanowiącego zestaw wskazówek, które rodzice mogą przekazać dzieciom: Gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”, "Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy", "Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją", "Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie", "Intymne części ciała są szczególnie chronione".

Według badań wykonanych na zlecenie fundacji zdecydowana większość rodziców (56 proc.) sądzi, że taka rozmowa z dzieckiem może być trudna lub bardzo trudna. Prawie połowa z tych (46 proc.), którzy nie rozmawiają z dziećmi o zagrożeniach, jest przekonana, że ich dzieci nie są w żaden sposób narażone na przemoc seksualną.

- Nawet bardzo troskliwy rodzic nie jest w stanie w pełni kontrolować środowiska swojego dziecka. Zagrożenia pojawiają się czasem tam, gdzie nikt się ich nie spodziewa. To empirycznie potwierdzone, że dzieci uczone zasad bezpieczeństwa, w zagrażających sytuacjach o wiele częściej zachowują się w sposób, który je chroni –
mówi dr Monika Sajkowska, prezes Fundacji Dzieci Niczyje.

Fundacja przekazuje rodzicom wiele konkretnych wskazówek dotyczących sytuacji „trudnej” rozmowy i podpowiada jak poruszać z dziećmi takie tematy jak asertywność, szacunek do własnego ciała, ochrona miejsc intymnych czy szukanie pomocy w trudnych sytuacjach.

- W rozmowie o zagrożeniach przemocą seksualną, wcale nie musi padać słowo „seks” czy „wykorzystywanie seksualne”. Naszą ideą jest, by te rozmowy były jak najbardziej dla dzieci zrozumiałe, proste, częste i wplecione w codzienność. Nie chodzi o straszenie, a o budowanie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa – dodaje dr Sajkowska.

Sprawcy przemocy seksualnej wobec dzieci łatwo wykorzystują bezbronność, posłuszeństwo i uległość najmłodszych – cechy, które często promują rodzice i opiekunowie.

- Od dobrze wychowanego dziecka oczekuje się, żeby było potulne, cichutko siedzące w kącie i wypełniające rozkazy osób dorosłych. Chcemy przełamać ten stereotyp i powiedzieć rodzicom, że do kanonu dobrego wychowania powinny wejść umiejętności, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo dziecka. Sztuka mówienia „nie”, szacunek do siebie, zwracanie się o pomoc, kiedy dzieje się coś złego – to kompetencje, które mogą ochronić dziecko i będą procentować przez całe życie – mówi Jolanta Zmarzlik, terapeutka z Fundacji Dzieci Niczyje.

Tej akcji, która potrwa do końca kwietnia, towarzyszy kampania medialna przygotowana. Spoty telewizyjne w reżyserii Pawła Borowskiego, ogłoszenia prasowe i reklama zewnętrzna opierają się na przewrotnym przekazie: widzimy dzieci pozornie zachowujące się niegrzecznie z komentarzem, że ”Tak zachowuje się dobrze wychowane dziecko”. Po przejściu na stronę kampanii, można zobaczyć rozwinięcie poszczególnych sytuacji i ich prawdziwy kontekst: mocne i asertywne zachowanie dzieci ochroniło jej przed niebezpieczeństwem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto