18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Matura 2012: Język polski - poziom podstawowy (ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI)

Zobacz arkusze egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku 2012. Przeczytaj, jakie były tematy na poziomie podstawowym.
 fot. Polskapresse

Zobacz harmonogram egzaminów maturalnych w terminie głównym

W tym roku maturzyści na egzaminie zmierzyli się z klasykami - "LALKĄ", "LUDŹMI BEZDOMNYMI" ORAZ "DZIADAMI"

JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY (ARKUSZ EGZAMINACYJNY)

JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY (ARKUSZ DLA OSÓB NIESŁYSZĄCYCH)

**

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI PODANE W SERWISIE WIADOMOSCI24.PL**

Zad. 1
Dlaczego tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Wymień trzy powody.

Wysokie koszty, konieczność zastosowania stylu naukowego, konieczność dotarcia do odbiorcy na różnym poziomie (charakter popularyzatorski tekstu), problemy edytorskie, skomplikowana organizacyjnie, bo angażuje wielu autorów.

Zad. 2
Podaj dwa powody uzasadniające celowość użycia liczb w akapicie 5.

Użycie liczb w tym akapicie jest uzasadnione, ponieważ zapis słowny utrudniłby lekturę tekstu, wartości pieniężne należy zapisywać z użyciem liczb.

Zad. 3
Wymień trzy różnice między Wikipedią a tradycyjną encyklopedią.

Tradycyjna encyklopedia: Stały zespół redaktorski, opłacana praca redaktorów, praca wieloletnia, papier jako nośnik informacji.
Wikipedia: brak redakcji, ochotnicy-redaktorzy, praca darmowa, nośnik Internet, tworzenie hasła w toku "ucierania", dopracowywania definicji

Zad. 4
Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełni akapit 6.?

Jest to wprowadzenie w dalszy ciąg tekstu, zapowiedź porównania encyklopedii tradycyjnej z Wikipedią, głębsza analiza wad i zalet, przejście od teorii do rozważań praktycznych.

Zad. 5
Wymień dwa powody uzasadniające uznanie przez autora sposobu tworzenia Wikipedii za anarchiczny.

Brak kontroli nad standardami haseł, nad ich jakością
Brak hierarchicznej redakcji
Nieustanne dopracowywanie haseł

Zad. 6
W akapitach 5. i 7. zabarwienie emocjonalne nadają tekstowi różne środki stylistyczne. Np.:

Cytat: Jimmy Wales nazwał swoje dzieło „próbą stworzenia i rozpowszechnienia wielojęzycznej wolnej encyklopedii o najwyższym możliwym poziomie dla każdej osoby na Ziemi w jej własnym języku”.
Wtrącenie:Wikipedia padła też (i pada nadal) ofiarą aktów wandalizmu.
Wykrzyknienie: Jest to chyba największy "czyn społeczny" w dziejach!
Zdania pytające: "Tylko skąd laik ma wiedzieć, które hasło należy do jakiej kategorii?"

Zad. 7
W akapitach 7.-9. zostały wyliczone zarzuty formułowane pod adresem Wikipedii. Dwa, z którymi autor artykułu się zgadza, to np:

Brak kontroli nad jakością haseł, a przez to możliwy brak rzetelności.
Definicje mogą przygotowywać "pseudoautorzy", niewiarygodni.
Ryzyko wandalizmu internetowego - włamania do biogramów, niszczenie definicji, wprowadzanie błędnych informacji.

Zad. 8
Autor wykorzystał przykład w akapicie 8., by zobrazować sytuację, w której Wikipedia stała się narzędziem politycznych rozgrywek.

Zad. 9
W akapicie 10, autor ocenia Wikipedię jako źródło informacji:

Wikipedia jest użytecznym źródłem informacji, ale przy korzystaniu z niej, konieczny jest zdrowy rozsądek i dystans do zamieszczonych w niej treści. Na pewno nie może zastąpić podręcznika, ale gdy niezbędna jest szybka informacja jest przydatna. Może też skierować do innych haseł.

Zad. 10
Czym na tle całego tekstu wyróżnia się sposób formułowania opinii o Wikipedii w akapicie 10.?

Sposób formułowania wypowiedzi w tym akapicie jest mocno nacechowany subiektywnie. Własne doświadczenia w pracy z Wikipedią pozwalają mu je formułować. Podpowiada też, jak mądrze korzystać z Wikipedii.

Zad. 11
Wyjaśnij, jakie funkcje w tekście pełni zacytowana w akapicie 11. metafora, którą posłużył się Newton. Wymień dwie.

Metafora, którą posłużył się Newton: "Widziałem dalej, bo stałem na ramionach gigantów" została wykorzystana przez autora do wskazania na zależności wynikające z osiągnięć kolejnych epok (to co powstaje obecnie, jest wynikiem wielu poprzednich epok). Pełni funkcję przykładu.

Zad. 12
Każdemu punktowi linearnego planu artykułu przyporządkuj numery akapitów (pamiętaj, że jest to pełny plan całego tekstu, a więc obejmuje wszystkie akapity):

Informacje dotyczące tradycyjnej encyklopedii: akapity: 1,2,3
Historia Wikipedii: akapit 4
Niebywały sukces internetowej encyklopedii: akapit 5
Zalety i wady nowego źródła informacji : akapity: 6, 7, 8, 9
Subiektywne odczucia autora: akapit 10
Podsumowanie rozważań: akapit: 11

Zad. 13
Dokończ zdania, wybierając słowa spośród podanych:

Encyklopedie to wielotomowe dzieła obejmujące całość wiedzy z najróżniejszych
dziedzin jest przykładem - definiowania

Ten anarchiczny sposób tworzenia encyklopedii oraz jej darmowy charakter
wzbudzały wielkie emocje, oskarżenia, próby dyskredytacji z jednej strony, a deklaracje o prawdziwie wolnościowym i demokratycznym sposobie dystrybucji i upowszechniania wiedzy z drugiej jest przykładem - przeciwstawienia

Biorąc pod uwagę popularność Wikipedii, można powiedzieć, […] że „jeszcze
nigdy tak wielu czytelników nie zawdzięczało tak wiele tak licznym autorom” jest przykładem - wnioskowania

Zad. 14
Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę "I", jeśli zdanie zawiera informację, lub literę "O", jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.

1 Informacja
2 Informacja
3 Opinia
4 Opinia

Zobacz też:
Matura 2012: Język Polski - poziom rozszerzony (ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI)
Matura 2012: Język Polski - matura próbna z OPERONEM

MATURA 2012 - arkusze, odpowiedzi, terminy

ZOBACZ ARKUSZE Z 2011 ROKU

TUTAJ znajdziesz arkusze maturalne z 2010 r.

JU

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3