Jakich pośredników szukają sprzedający i kupujący mieszkanie?

RedakcjaZaktualizowano 
Polskapresse
Planowana deregulacja zawodów, wg szacunków ekspertów z Ministerstwa Sprawiedliwości, może zwiększyć zatrudnienie w tych zawodach o 15-20 proc. W perspektywie planowanych zmian w licencjonowaniu pośredników obrotu nieruchomościami zapytaliśmy użytkowników serwisu Dom.Gratka.pl o ich dotychczasowe zadowolenie z usług pośredników i konieczność posiadania przez nich kwalifikacji.

W kwietniu bieżącego roku w serwisie Dom.Gratka.pl została opublikowana ankieta dotyczącą preferencji respondentów w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości z biurem pośrednictwa. Znaczna większość - aż 64 proc. respondentów - korzysta lub korzystała z usług agencji nieruchomości. Wśród wszystkich ankietowanych, aż 66 proc. stwierdziło, że kwalifikacje, które posiadają obecnie pośrednicy nieruchomości są potrzebne do wykonywania tego zawodu.

W świetle tak dużej aprobaty dla licencji pośrednika wyrażonej przez głównych zainteresowanych, czyli osoby, które kupują i sprzedają obecnie nieruchomość, postanowiliśmy szerzej przeanalizować temat i zapytać w badaniu o stopień satysfakcji z usług agencji nieruchomości. Mamy nadzieję, że poniższe dane posłużą pośrednikom i agencjom za źródło wiedzy oraz wspomogą ich w dalszym dialogu z klientami.

Czytaj także: Sprzedający coraz bardziej skłonni do negocjacji

Jak wynika z końcowych wyników badania, większość poszukujących nieruchomości, bo aż 64 proc. respondentów, trafiło do agencji nieruchomości dzięki ofertom zamieszczonym w serwisach ogłoszeniowych, takich jak Dom.Gratka.pl. Inaczej sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o klientów sprzedających, ponieważ większość naszych ankietowanych zdecydowała się na współpracę przy sprzedaży z agencją raczej przez przypadek (30%), oszczędność czasu (17%) i brak wystarczającej wiedzy o przeprowadzeniu transakcji (11%).

Z badania wynika również, że poszukujący nieruchomości uznali za najważniejsze we współpracy z pośrednikiem: dyspozycyjność pośrednika, kompleksowe załatwienie i pomoc w finalizacji przez niego transakcji. Z kolei osoby sprzedające nieruchomość jako najbardziej istotny aspekt wskazały znajomość branży nieruchomości przez pośrednika, a w następnej kolejności jego dyspozycyjność i kompleksowość świadczonej usługi.

Co powinno się zmienić, aby klienci chętniej korzystali z usług pośrednika?

Głównymi powodami, z jakich respondenci nie decydują się na usługi agencji jest słaba reputacja zawodu pośrednika, mała ilość prezentowanych ofert, wysokie prowizje oraz, w przypadku sprzedających, brak gwarancji sprzedaży w określonym czasie. Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują, jakie czynniki mogą wpłynąć na wzrost zainteresowania usługami agencji nieruchomości przez klientów. Istotne znaczenie mogłoby mieć obniżenie opłat prowizyjnych.

Jak wskazało 29% ankietowanych, oferty prezentowane przez pośrednika powinny być najpierw szczegółowo przez nich zweryfikowane. Działają niestety na rynku biura powielające oferty swoich kolegów po fachu, a następnie oferujące je jako własną ofertę. Takie praktyki skutkują często nieznajomością ofert będących w bazie danej agencji, co negatywnie jest odbierane przez klientów i w konsekwencji wpływa na wizerunek całej grupy zawodowej.

O ile przedstawianie ofert przez pośredników, które są poprzedzone odpowiednią ich weryfikacją jest słuszne z punktu widzenia poszukującego, o tyle nie do końca współgra z oczekiwaniem sprzedających, ponieważ ta grupa z kolei niechętnie podpisuje umowy o pośrednictwo przed znalezieniem osoby zainteresowanej nieruchomością. Aż 28% ankietowanych chętniej wystawiałoby swoją nieruchomość do sprzedaży agencjom, gdyby nie musieli podpisywać umów współpracy przed znalezieniem potencjalnego klienta.

Zobacz też: Oglądamy przeciętnie pięć mieszkań, zanim zdecydujemy się na kupno

W praktyce, z punktu widzenia sprzedających, przyjęcie przez pośrednika nieruchomości do sprzedaży powinno odbyć się poprzez przesłanie zdjęć i opisu nieruchomości drogą e-mailową. Agencja na podstawie tych informacji winna zacząć promocję nieruchomości, a po znalezieniu pierwszego klienta bezpośrednio przed oglądaniem nieruchomości właściciel godzi się na podpisanie umowy współpracy. Taki model działania sprzedających niestety pogłębia konflikt agencji z poszukującymi, którzy w ramach naszej ankiety stanowczo powiedzieli „NIE” ofertom wcześniej nie zweryfikowanym bezpośrednio przez pośrednika.

Podpisywanie umowy współpracy z agencjami przez sprzedających jest jedynym wyjściem, aby agencja rozpoczęła pracę. Pośrednik wówczas poznaje nieruchomość, wykonuje jej zdjęcia, weryfikuje stan prawny i dokumentację własnościową. Dzięki tym czynnościom klienci poszukujący będą czuli się pewniej i szybciej będą skłonni podjąć decyzję zakupową, do której wszyscy dążymy.

Ważnym czynnikiem, który mógłby nakłonić sprzedających do częstszego korzystania z agencji, jest chęć zagwarantowania przez agencję sprzedaży nieruchomości w określonym czasie oraz przedstawienie i zagwarantowanie konkretnych czynności promocyjnych jakie wykonają dla nieruchomości. - Najlepszym rozwiązaniem jest podpisywanie umowy na wyłączność z biurem nieruchomości, ponieważ jest to idealna forma do przeprowadzania transakcji na ustabilizowanym wolnym rynku - mówi Leszek A. Hardek, Prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. - Za taki uważamy rynek zrównoważony z bogatą ofertą dla klienta, gdzie czas oczekiwania na transakcje waha się od 3 do 6 miesięcy dla mieszkania i do roku dla domu. W takich warunkach za nieruchomość można uzyskać adekwatną do wartości cenę. Na zrównoważonym rynku pośrednik w obrocie nieruchomościami musi być aktywny. Umowa na wyłączność jest powierzeniem czynności zmierzających do sprzedaży konkretnemu pośrednikowi i jest on zainteresowany, aby nieruchomość wypromować, okazywać jak największej liczbie klientów, eksponować jej pozytywne cechy i zdobywać informacje, o które może pytać potencjalny nabywca – dodaje.

Wśród respondentów zarówno sprzedających i poszukujących nieruchomości, którzy skorzystali z usług biura nieruchomości, połowa wskazała, że poleciłaby pracę pośrednika znajomym bądź rodzinie. Druga połowa ankietowanych nie przekazałaby kontaktu dalej.

Czytaj też: Koniec "Rodziny na swoim". Co dalej?

Wspólne działania podmiotów działających na rynku nieruchomości: agencji, pośredników, stowarzyszeń i serwisów ogłoszeniowych powinny mieć na celu promowanie lojalnych i rzetelnych biur pośrednictwa, czuwanie nad poprawnością ofert, jak również procesem kształcenia pośredników. W dobie zbliżających się zmian w regulacji zawodu pośrednika, które mają skutkować wprowadzeniem na rynek pracy większej ilości osób do tej pory niezwiązanych profesjonalnie z rynkiem nieruchomości – zaufanie do tego zawodu, profesjonalizm wykonywanych usług oraz jakość prezentowanych ofert stają się wymaganiami bardzo ważnymi dla przyszłych klientów biur nieruchomości. Rzetelna i fachowa wiedza pośredników na wysokim poziomie jest podstawą, aby klienci zamieszkali w wymarzonym mieszkaniu.

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3