Dziś pierwszy dzień wiosny - przekonaj się czemu akurat teraz warto zacząć biegać

Podstawowa zasada: nie decyduj się od razu na długie dystanse. Swoją formę trzeba doskonalić powoli, a kluczowe dla rozsądnego i bezpiecznego biegania jest właściwe obuwie - radzi poseł, a prywatnie także biegacz Borys Budka.
Poseł z Gliwic Borys Budka (w środku, w biało-żółto-czarnym stroju) regularnie startuje w maratonach i udziela rad początkującym biegaczom.
 Facebook

Polaków ogarnęła prawdziwa gorączka biegania. Jednak aby się jej poddać, dobrze jest wiedzieć jak biegać, by sobie nie zaszkodzić. Jak podkreśla poseł PO Borys Budka, a także pasjonat maratonów, najważniejsze jest właściwie dobrane obuwie. - Zacząłem biegać jeszcze w podstawówce i trochę minęło, zanim dobrałem odpowiednie buty. To jedyny element wyposażenia, na którym nie należy oszczędzać - mówi. Obecnie sklepy sportowe oferują nie tylko dobrą radę specjalisty, ale też sprawdzenie stóp w ruchu na bieżni elektrycznej i profesjonalne dostosowanie do nich kształtu obuwia. Powinno być to szczególnie ważne dla osób dobrze zbudowanych.

Definitywne zabronione jest porywanie się od razu na długie dystanse. A wręcz przeciwnie, kondycję należy doskonalić krok po kroku. - Naszym celem powinno być w końcu bieganie przez 30 minut bez wysiłku, co oznaczać będzie, że jesteśmy "obiegani", ale na początku zalecam bieg przerwany marszem - dodaje Budka. Jak sam przyznaje, biega aż pięć razy w tygodniu i nie stosuje żadnej diety, gdyż sam wysiłek pozwala mu zachować odpowiednią wagę.

Błędami regularnie popełnianymi przez początkujących biegaczy są wieczorne dojadanie i podejmowanie się treningu bez wcześniejszego wypoczynku i w stanie zbytniego przemęczenia. Bardzo ważne jest także racjonalne żywienie. Najważniejsze dla długotrwałej pracy mięśni są węglowodany. Glikogen mięśniowy stanowi podstawowy zasób glukozy niezbędnej do ich pracy, a jego wyczerpanie może skutkować zmęczeniem i znaczącym spadkiem wydajności. Węglowodany, w postaci między innymi pieczywa, kasz, ziemniaków, ryżu i owoców, powinny stanowić aż 60% diety biegacza. Jednak istotne jest nie tylko co jemy, ale również kiedy. Regularność i umiarkowane porcje to klucz do sukcesu. Insulina wytwarzana wtedy jest stopniowo, a glikogen systematycznie wprowadzany do mięśni i wątroby. Na około 2 godziny przed planowanym treningiem biegowym dobrze jest zjeść ostatni posiłek, powoli i dokładnie przeżuwając każdy kęs.

Jak przekonuje dr n. med. Jacek Jaroszewski, ortopeda traumatolog ze Szpitala Centrum ENEL-MED oraz lekarz reprezentacji Polski w piłce nożnej: - Zbyt intensywny trening nie wpływa korzystnie na naszą kondycję i zdrowie. Co więcej, powinniśmy również wystrzegać się zbyt częstych ćwiczeń, gdyż mogą one prowadzić do przetrenowania, czyli obniżenia kondycji w odpowiedzi na nadmierne obciążenie. Organizm potrzebuje odpoczynku i wystarczającej ilości czasu na regenerację - ich brak zwiększa ryzyko kontuzji. Przetrenowanie objawia się m.in. rozdrażnieniem, trudnościami z zasypianiem i gorszą jakością snu, obniżoną odpornością, bólami głowy czy spadkiem motywacji - podkreśla dr Jaroszewski.

Ponoć jeśli możemy bez większych problemów przebiec 10 kilometrów w 50 minut oznacza to, że jesteśmy w stanie podjąć się półmaratonu. Jednak jak dodaje Borys Budka, nie powinniśmy zapominać o rozciąganiu, gdyż jego brak potrafi być bardzo kontuzjogenny. Niezbędna podczas treningów jest woda mineralna, a ci bardziej zaawansowani mogą spróbować swoich umiejętności w biegach ulicznych. Jednak do kwestii maratonu należy podejść z rozwagą i mierzyć swoje siły na zamiary.

red

  • Dziennik Zachodni
Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

23.03.2015, 12:20

Ja biegam na twardej nawierzchni z 3 razy w tygodniu po 5 km w 30 minut. Mam buty do biegania z Lidla + wkładkę żelową. Bardzo dobrze amortyzuje nawet jak biega się po asfalcie.

22.03.2015, 11:59

Nie najlepiej się położyć i umrzeć ?

21.03.2015, 22:09

Bieganie na twardej nawierzchni też nie jest zdrowe! Wszyscy, którzy myślą, że prowadzą zdrowy tryb życia biegając do Korzeniewa i z powrotem są w błędzie:)

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3