Dlaczego warto ruszać się w czasie ciąży?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
abcZdrowie
Ćwiczenia podczas ciąży? Oczywiście – dowiedz się, dlaczego warto je wykonywać.

Przez dziesiątki lat uważano, że kobieta spodziewająca się dziecka powinna unikać wszelkiego wysiłku i jak najwięcej wypoczywać. Po części stwierdzenie to jest prawdą – przyszła mama potrzebuje bowiem odpoczynku, by zregenerować siły i zapewnić optymalne warunki do rozwoju płodu. Całkowita rezygnacja z aktywności ruchowej nie jest jednak wskazana, chyba że ze względu na zagrożenie ciąży lekarz zaleci ją w celu zwiększenia szans ciężarnej na donoszenie dziecka. Jeśli nie ma przeciwwskazań do aktywności fizycznej, może ona przynieść przyszłej mamie liczne korzyści.

Zalety ćwiczeń fizycznych w ciąży

Prawidłowo wykonywane ćwiczenia ruchowe to czysty zysk, bez względu na wiek i płeć. Z tego właśnie powodu regularny, niezbyt intensywny trening uchodzi za jeden z najważniejszych elementów zdrowego trybu życia i jest zalecany nawet ciężarnym. Dlaczego? „Aktywność fizyczna w czasie ciąży wpływa korzystnie na rozwój płodu oraz na przebieg samego porodu” ‒ odpowiada Magda Piestrzyńska, instruktor sportu ze specjalnością fitness. „Te 9 miesięcy to czas wyjątkowy. Wyjątkowe są również zmiany, którym podlega ciało kobiety, np. w ostatnich miesiącach zmuszone jest ono do dźwigania ciężaru, mogącego znacznie obciążyć kręgosłup. Odpowiednie przygotowanie (m.in. poprzez wzmocnienie konkretnych grup mięśniowych) może ten wysiłek maksymalnie ułatwić. Świadomie kierowany ruch wpływa dodatnio na pracę układów krążeniowego i oddechowego, poprawiając wydolność organizmu”.

Korzyści z regularnych ćwiczeń fizycznych w okresie ciąży dotyczą nie tylko kobiet, ale także ich dzieci. „Poród to nie zawody sportowe” ‒ podkreśla Magda Piestrzyńska, „ale w dalszym ciągu jest to ogromny wysiłek, który – dzięki właściwemu przygotowaniu ‒ kobieta może znieść lepiej, a dzięki temu sprawniej będą przebiegały jego kolejne fazy. Tym bardziej, że powikłania (np. przedwczesny poród, złe ułożenie płodu) w mniejszym stopniu dotyczą aktywnych przyszłych mam. Natomiast poprawa ukrwienia macicy zapewnia dziecku bardziej korzystne warunki tlenowe oraz zaopatrzenie w składniki odżywcze”. W rezultacie po urodzeniu dzieci aktywnych fizycznie kobiet mogą uzyskać więcej punktów w skali Apgar niż noworodki, których mamy nie wykonywały ćwiczeń w czasie ciąży.

Aktywność ruchowa po porodzie

Ciąża i narodziny dziecka to duże wyzwanie dla organizmu kobiety, dlatego po porodzie przez kilka tygodni połogu ciało świeżo upieczonej mamy wraca stopniowo do formy. Gdy procesy regeneracyjne dobiegną końca, warto na nowo zacząć regularne treningi. Pierwsze ćwiczenia powinny być lekkie i nieobciążające organizmu – intensywność i długość treningów należy zwiększać stopniowo, by ciało kobiety mogło oswoić się z wysiłkiem. Z jednej strony ćwiczenia fizyczne wzmacniają organizm młodej matki i pomagają jej odzyskać szczupłą sylwetkę sprzed ciąży. Z drugiej – mają dobroczynny wpływ na zdrowie jej dziecka. W jaki sposób aktywność ruchowa przekłada się na stan niemowlęcia? „U mam, które regularnie zaznają ruchu wzrasta laktacja oraz kaloryczność mleka” ‒ wyjaśnia Magda Piestrzyńska. „Należy jednak pamiętać, by nie karmić malucha bezpośrednio po wysiłku ze względu na obecność kwasu mlekowego w pokarmie. Zaleca się odczekanie przynajmniej 30 minut”.

Jeśli planujesz dziecko lub jesteś już w ciąży, porozmawiaj ze swoim lekarzem o ćwiczeniach, które możesz wykonywać z korzyścią dla siebie i swojej pociechy. Pamiętaj, że zbyt intensywny wysiłek nie jest wskazany – umiar podczas treningu przyniesie dużo lepsze rezultaty niż ćwiczenia o wysokim stopniu natężenia.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3